Srpski tehnički list
— 183 —
му се увек допустило, да сваки посао погађа из слободне руке и да доводи предузимаче и раднике са стране, и да по вољи доноси градиво са стране.
Овим нисмо дали нашу завршну реч. Сачекаћемо да се заврши калдрмисање Македонске улице, па ћемо онда завирити у обрачуне (т. ј. ако нам то буде допуштено) и изнети наше мишљење.Ако се пре тога неко од моћних и позваних заичтересује овим питањем у толико боље.
К.
Стечај за израду планова и предрачуна за канализацију и водовод града Ниша"
У 22. броју Срп. Техничкога Листа од 29. маја 1911 год. одштампан је стечај за израду планова и предрачуна за канализацију и водовод града Ниша. Једна појава, коју сваки српски инжењер са радошћу треба да поздрави утолико више, што се нишка општина лаћа тога посла на један за наше прилике са свим нов начин, који нас ослобођава нашег канцеларијског одуговлачења и режијских замашних трошкова.
Сам пак оглас наговештава пипање и несигурност општинске Управе, и с тога налазимо за потребно да истакнемо неке своје примедбе у јединој намери, да општини олакшамо рад на правилном путу којим је пошла.
У огласу се траже понуде и цене за израду потребних нацрта а по нашем мишљењу ово није правилно и не даје општини никаква јемства, да ће она тим стечајем добити најповољније понуде у погледу на саму израду планова. Ево из којих разлога:
1) што се из огласа не види, да ли постоји какав програм рада као ито, у ком се обиму имају израдити ти нацрти, што све скупа ствара једну неизвесност, која за собом повлачи веће цене рада, јер није све једно, када неко тачно до ситница зна шта се од
1) Пуштамо овај чланак нашег г, сарадника и ако је Уредништво мишљења да се до планова и предрачуна за овако велике радове — на чији састав треба и много времена и доста новчаних жртава — не може још код нас доћи путем утакмице. Уредништво је мишљења да је једини правилан пут за решење овога питања; да Општина у режији изврши све предходне радове и састави програм, па да се онда распише лицитација за израду планова и предрачуна,
њега захтева да поднесе и кад мера рачунати стим, да се има ставити под нож наше државне администрације: и обавезати, да ће све дати што би Мин. Грађ. накнадно захтевало. Није искључена могућност да сам понуђач, уз понуду, поднесе и програм рада. Замслимо да већина понуђача поднесу таке понуде. Да ли је општини могуће свети све те понуде на једну основу и наћи од њих најбољуг За ово је потребна јака стручна спрема и ми смо слободни изразити сумњу да општина њу има. Према томе и општина неће бити у могућности да изабере оно што је најбоље, ако се не реши да за то образује одбор стручњака, који би јој то израдили.
2) да ли је могуће претпоставити, да ће онај који поднесе најповољније понуде при овом стечају израдити најбоље нацрте са обзиром на њихово извршење и доцније одржавање самог постројења Одговор се на ово питање и сам намеће, јер је сасвим природно, да се са врло мало вероватноће може учинити така претпоставка. Има још један разлог који говори противу те претпоставке. Сваки онај који узме на израду те нацрте има свог личног предузимачког рачуна да те послове сврши што пре. Ова му журба смета да се довољно удуби у ствар х да је савесно проучи. За њега је довољно, да пројекат буде толико добар да га Мин. Грађ. одобри, али зар то одобрење може да значи, да је то и најбољи могући пројекат» Свакако не!
Ми у овом погледу немамо много искуства и морамо бити врло обазриви.
Надамо се да смо успели доказати, да оваквим стечајем општина неће добити најбољи нацрт, а то је најглавније за њу. Покушаћемо да покажемо пути начин, како би општина са истим трошком могла доћи до боље користи.
Општина треба да створи програм рада и основицу самога стечаја, т. ј. она треба да разради потанко, шта и у колико жели да изведе, као и на основу којих података, у коликом јој је обиму потребан пројекат, шта је све потребно поднети уз пројекат ит.д.) Она треба сама да одреди награду за најбољи рад као и за друга два, па тек после добијених пројеката она може бити сигурна, да је збиља добила оно што је најбоље и најјефтиније.
2) Општина мора желети, да добије основно решење о канализацији и водоводу што правилније, а то је једино стечајем могуће постићи. Да ли ће општина предати и израду разрађених — детаљних — планова предузимачу или свом техничком особљу, то је једино питање за себе.
Пислц