Srpski tehnički list
— 210 —
њих чланови Удружења не потпомажу, а сад траже да остану и даље у Управи, само је незгодно, што председник подноси оставку а остали чланови не.
Кад је председник дао оставку, требали су и сви чланови Управе.
Чује се. Дали су сви!
Председник. Једна половина резоновања г. Поповића је тачна а друга не, Не стоји да кад председник да оставку то морају учинити и чланови Управног одбора, пошто се оделито бира председник а оделито чланови управног одбора.
Скуп има да реши Прима ли оставке председнику и члановима Управе г. г. Таназевилу, Н. Смиљанићу и Д. Маслаћу. Чује се прима се. Не прима се.
Председник. Пре но што бих ставио ствар на гласање, молим скуп да има на уму што је рекао г. Влад. Поповић
Људи, који су дали оставке, неће да остану и даље у положају, да носе одговорност за рад кад не налазе довољно. одзива код чланова удружења, те с тога им треба оставке уважити.
Ко је за примање оставки нека дигне руку. Већина чланова диже руке.
Председик. Констатујем да су поднете оставке председника и чланова управног одбора уважене. Хвала вам!
На дневном је реду избор председника, п. председника и 6 чланова управног одбора. Дајем десет минута одмора ради споразума
о избору. —
(Наставиће се)
О избору калдрме за великоварошке улице.
(свршетак)
Али постоји разлика у мишљењу о томе, да ли треба поставити камену калдрму на бнтонску подлогу или не, и дали треба фуге испунити цеменгом, смолом или асфалтом и т. д. или само песком.
У Немачкој горњи строј улица од камена с подлогом бетонском износи око 13,19 целокупне, калдрмисање површине 1 то у 80 градова који имају преко 20000 становника. Фуге су заливене као што је описано нз 1059, од целокупне поплочане површине. У Белфасту се међутим полаже калдрма редовно на бетонску подлогу. Извештилацг. ВагегоПе
. вели да је у Паризу напуштен метод пола-
гања калдрме на бетонску подлогу а и фуге се не испуњавају јаком спојном грађом већ само песком. Остали известиоци такође нису сложни у мишљењу по том питању.
Референт овогау 2ензећии Шг Ттапзрог|мезеп « 5 азепђац прилази на страну оних који су противни бетонској подлози испод калдрме ито на основи свих података: Подлога много поскупљује израду калдрме, калдрма на подлози мање је еластична и калдрма услед подлоге губи најглавнију своју добру особину: да се лако поправља и још лакше руши по, потреби. Исти референт мисли да је заливање фуга цементом, асфалтом и т. д. добро само у случајевима да је калдрма положена на бетонску подлогу.
Зато мисли да камену калдрму на подлози од песка„хали чистог или с тацаником пошаним, треба препоручити у оним улицама где тандркање кола не смета. при том морају фуге бити уске (7, см.) а камење мора бити јако, отпорно, мора се равномерно оједати и не сме бити клизаво. Исто тако треба такву калдрму употребити и онде где из будикојих разлога није згодно уготребити асфалт или дрвену калдрму.
Реферанат с тога гредлаже конгресу да у овом смислу донесе разолуцију по горњем питању.
Од камених калдрма нарочиту пажњу заслужује ситна калдрма (КЈетрПазјег). Сви се извештиоци слажу у томе да је добра -за све оне улице где је саобраћај мали.
Дрвена капдрма. Реферанат се слаже са г. Магегоће и мисли да је боља калдрма од четинара но калдрма од тврдог дрвета, јер је прва знатно јефтинија и што тако не разорава подлогу као трупци тврдог дрвета.
Али би било корисно продужити истраживања, зарад изналажење сретства противу кретања дрвета и противу несталности дуж трамвајских шина као и покушаје око попуњавања фуга шупљим паралелопипедима од лима, као што је г. МагегоПе описао.
Предлаже да конгрес и по овом питању доносе своју одлуку у горе излож еном смислу
Асфаптска капдрма. Према резултатима исцрпног проучавања свију извештаја може се закључити, да се ова врста горњег строја препоручује за калдрмисање луксузних ул:ца које немају трамвајских шина, и код којих је успон испод 19, а у којима је саобраћај осредан, ни сувише велики ни теретан. Најобичнија је дебљина 47, до 5 см.
Асфалтске плоче интересне су из више обзира, и употреба њихова подесна је у ис-