Srpski tehnički list
БРОЈ 34.
У Београду Недеља
ОРГАН УДРУЖЕЊА _ СРПСНИХ
СРПСКИ
ГОД. ХХН
1 Августа 1911. г.
АННЕЊЕРА И АРХИТЕКТА.
порна
САДРЖАЈ ; Мостови у Врањском округу. од Ј. П. 3. стр. 285. Нешто о локомотиви с прегрејаном паром. Пише Мили н Гребенаровић диплом, „ашин. ниж, Стр. 287. — О регулисању река у садашњости и будућности стр. 291.— Вести
Личне вести стр. 292,
МОСТОВИ У ВРАЊСКОМ ОКРУГУ.
Врањски је округ скоро преполовљен моравском долином.
(Сем главног саобраћаја у округу дуж Моравине долине, постоје врло потребне и живе саобраћајне линије преко Моравине догине — долинама Моравиних приточица.
Како Морава тако и многе Морав не приточице, као Јабланица, Ветерница, Власина и т. д. често и врло нагло надолазе и имају врло велике и брзе промене у количини воде. Отуд и преко Мораве и преко тих Моравиних приточица ретко кад дотрају провизорни — дрвени мостови. Обично пре њихове дотрајалости једнога лепога дана, или боље речено, „бурнога дана“ разнесе вода по кориту и пољима (као оно 1907 г.), да се после од похватаних делова оправи који пропуст, или да који грађанин подупре коју стају ухваћеном гредом.
После однесеног моста народ се месецима па често и годинама мучи, док се други такав мост не подигне, да и он, по неки пут одмах по довршењу, оде трагом свога претходника. Да би се бар на главнијим прелазима саобраћајних линија преко Мораве и већих Моравиних притока израдили стални мостов!, те се отклонило повремено прекидање саобраћаја и огромне штете од тога, округ је врањски још 1907 г. задужио се са милион динаја,
само ради подизања тих главнијих мостова.
У први мах узети су у рад мостови преко Мораве,
На припремним радовима и на пројектовању доњега строја за три моста преко Мораве и то: код станице Врањска Бања, на путу Врање— Сурдулица — 8 км. од Врање = у Владичином Хану, и на путу Лесковац -– Власотинце, рађено је од 1907 г. до маја 1910 г. кад су одржате лицитације за израду мостовских стубова за сва три моста а према пројектима г. М. Јоксимовића тадањег самоуправног инжињера округа врањског.
Радови на грађењима тих мостова налазе се сада у главном у оваким околностима:
1. Мост код Врањске Бање. Биће од 60 м. распона, разум= се, са гвозденим но сачима, као п остали креко Мораве.
Дограђују му се оба стуба. Надзорни је инжињер г. Т. Тодоровић инжињер окр. врањског а предузимач г. Наум Ћермило из Ниша.
Поред тога што се граћење оза два стуба отегло више од године дана, ипак на овоме месту нема већих компликација и предузимачевих рекламација.
Једина мало већа промена у раду је та, што се копање темеља и зидање у темељу вршило уз црпљење воде цектрифугалном црпком и парном локомобилом а не ручним „пумпама,“ као што је пројектовано. Јер се навала воде није могла савлађивати предвиђеним ручним пумпама.
И. Мост код Владичиног Хана. М над овим грађењем надзорни је инжињер г. Тодоровић а предузимач г. Наум Ћермило.
Мост ће бити од два отвора по 50 метара.
(Обални стубови дограђују се као и код моста код Врањске Бање. |