Srpski tehnički list
— 344 —
јице или тројице из своје средине, — на нашу штету. Закон о Универзитету чак не даје право Г. Минисгру Просвете, да такво једно чисто правничко питање упути непосредно Правноме факултету на дефинигавно, мгр)давно објашњење.
И сада, Господине Министре, Ви можете знати, шта губимо ми са тим, шта губе пет млађих и још друге колеге, које ће са истим успехом свршити дипломски испиг, По једном преживелом закону о Мин. Грађевина (чл. 19. 1 став) наше колеге са стране по свршеној школи имају права на указ у 1 класи подинжињера; а нама по свршеној нашој школи до те класе треба једна година цртачке службе и три године као подинжињери || класе. Разлика између нас и њих износи пуне четири године службе.
Да ли је то оправдано >
Вама је, Господине Министре, познато, да је уређење наше Технике истоветно са свима бољим немачким Техникама; Ви сте посетили и прошле и ове године са Г.Г. Министрима Просвете и Привреде изложбу дипломских радова наших техничара и о њима сте се најбоље изразили; Ви и сада, као хонорарни професор Науке о предрачунима, пратиге редовно цео рад наших техничара — па сте из свега могли оценити да наши техничари ни у чему не уступају страним. Шта више, по уверењу надзорних инжињера и дирекгора предузећа у земљи и по свима повољним условима за теренска вежбања, наши су бољи од страних. МИ после свега тога, како се може сматрати онако једнострано тумачење уредбе техничког факултета.
Место да траже у закону олакшице, да изравнају разлику, која је створена једним законом из времена, када се на нашој Техници учила Географија, Историја и Веронаука, место да се старају, да нам што пре прибаве једно заслужено право, како га сви, паи они сами, већ толико година приватно признају, — они се хватају за један члан који се може тако широко тумачити, и који њихово значење тек напослетку може имати. Нашто им та недоследност» Шта може да значи такав један поступак њихов 2
Зар не мисле, да тиме уназађују нас, убијају нашу будућност, разоравају наше идеале; зар не знају, или неће да знају, да тиме убијају и своју школу, свој углед, убијају и себе; зар не сматрају за своју увреду, кад њихове ђаке, факултетски образоване људе, свршене техничаре, или, како се у ди-
| наших колега са стране;
пломи вели, дипломиране инжињере, пуну годину и више, у државној служби титулишу као цртаче, практиканте п техничке дијурнисте без указа. Ако о свему томе не воде рачуна, онда не треба да се чује, зашто Бугари који немају Технике, за своје земљаке са наше Технике прописују неке нарочите испите.
Са таквим злом хтео сам, Господине Министре, и да Вас упознам и д: оно остана забележено, као значајап докуменат за позније нараштаје српске техиичхе струке.
Нов пројекат закона о уређењу Министарства Грађевина изједначује нас и колеге са стране, али, по свему судећи, ми се њему ни ове године не можемо падати, ма да сви тако жељно ишчекујемо. Државна служба са садањим законом, поред обилне приватне службе, баш нас ничим не · привлачи. Она квалификује, као што рекох, дипломиране инжињере као цргаче, практиканте и техничке дијурнисте без указа.
Ја нисам због овога сазивао зборове, нисам доносио одлуке акламацијом, али сам уверен да је све, што овде излажем, мишљење свих млађих техничара. Зато Васу име своје и у име њихово молим, да нам помогнете Ви, који сте се о струци увек искрено бринули. А Ви пам можете помоћи:
1.) ако нашим колегама са сгране не дајете више прву класу, ако им за свагда ускратите то пезаслужено првокласно задовољство, јер то закон не наређује чл. 19 став | а тако су већ радили неки Ваши претходници, и
2.) ако нашим техничарима признате и само одличан успех на стручном испиту као квалифик :ције потребне за указ, јер им на то закон даје потпуно право (чл. 19 став [).
На тај начин Ви ћете, Господине Министре, у неколико смањити разлику, уклонити провалију, која постоји између нас и Вл ћете нам дати воље, подићи идеале и отворити будућност у државној служби. А све то Ви сте моћни да учините, јер сте независни од аутономног техничког факултета. Ако Вам, пак, и ту неке околности не допуштају Ваше право, онда Вас молим, подејствујте, да се, до новога закона, наш технички факултет затвори. Будућим генерацијама тиме ћете само услугу учинити.
Они, који хоће да раде, нека гладају па нека уче на страни, јер ће им се само тај рад праведно признати.