Srpski tehnički list

= =126—

лико ће се при исплати од исте рате задржати предузимачу до потпуног довођења пута у исправно и уговорно стање.

Исто тако морају се предвидети и казне за неизвршење уговоренога посла на прописно време од стране предузимачеве.

Најзад у овим условима морају бити предвиђени случајеви, у којима се због неисправности пута кривицом предузимачевом може уговор раскинути и даље одржавање пута од истога одузети. У том случају положена кауција предузимачева припада државној односно окружној каси, а за штету која би услед овог раскинућа уговора настала за државну односно окружну касу да предузимач одговара неизузетом зарадом, која му се задржава до истека уговора као и свом осталом његовом имовином. За потребно ваљање пута сам ваљак даје држава односно округ, а запрегу и потребне раднике за исто даје предузимач одржавања пута, Ако је ваљак парни онда ће се он са његовим вођом и помоћником ставити предузимачу бесплатно на расположењу на месту, где се тада налазио буде. Потребан материјал за гориво за време путовања и ваљања дужан је набавити сам предузимач. Материјал за гориво при враћању ваљка пада на терег државе односно округа.

Члан 22.

По одобрењу одржане лицитације за уступање извеснога пута предузимачу у одржавање предаје се исти пут са резервним материјалом и свима путарским стражарама и алатом у истима протоколарно са назначењем количине предатог резервног материјала и стањем и сваке поједине стражаре и алата тако, да је предузимач по истеку уговера дужан предати пут у исправном стању а све стражаре и алат у онаком стању какве су били при предаји предузимачу. Исто тако и резервни материјал у истој количини и каквоћи предаће као што јеи примио.

Члан 23.

При лицитацији за набавку потребног грађевинског материјала и алата као и за уступање у одржавање извесног пута предузимафу у свему се има поступити по прописима закона о подизању јавних грађевина и закона о Државном Рачуповодству. Члан 24.

Општински путови и објекти на њима граде се и одржавају у свему по прописима чл. 15. и 16. закона о јавним сувоземним путовима,

Препоручујемо Нашем Министру'Грађевина да ову Уредбу и Пргвила обнародује и да се стара о извршењу њиховом.

4. априла 1912. год.

у Београду. ПЕТАР С. Р.

Министар Грађевина,

Мих. В. Ипић с. р.

Одредба профила за отицање Воде НСЛОД мостова | ПООТуста.

— наставак —

Одредба количине воде. Непосредно мерење.

а) Кад нам мост долази на месту где река има правилан ток на већу дужину, тако да је корито реке у правој или приближно правој линији, да је дубина реке подједнака и нарочито релативан пад и корита и воденог огледала на велику дужину сталан, онда је кретање воде на том делу реке правилно, равномерно, кретање једнако. У таквом случају, ако нам стоји на расположењу потребан хидро метријски прибор и довољно време, најбоље је предузети пепосредно мерење количине воде. Зарад тога се најпре тачно сними попречан профил корита и изнивелише уздужли пад реке, па се затим профил подели вертикалним равнима у неколико карактеристичних делова, тако, да се просечна дубина у појединим деоницама не мења много. У свакој таквој деоници измерићемо брзину на неколиким дубинама и нацртаћемо диаграме тих брзина у свакој вертикали у средини деонице. Тако ћемо добити диаграме брзина. Те диаграме треба или графички или аналитички претворити у правоугаонике па је хоризонтална страна правоугаоника средња брзина дотичне деонице. Нека смо тако добили: |

За деоницу | површину ђ и брзину у “1 " б » , Мо Ш Е Тр " У

» »

» »

у 5 Х » ћ » » Уп па је онда количина воде која профилом протиче: (== па У. + Ма + Та Уп а просечна брзина: а + Бур уп _ 2 (ФУ) НС ИЦЕ реферата Оваква ћемо мерења предузети за малу воду, за средњу и за велику воду. Из тих података склопићемо према природи земљишта речног корита а и према облику самог попречног профила. Нормални профил реке. (сл. 8.) Идеалан нормални профил реке био би онај, који нити вода засипа нити квари, руши и оједа.

Мл ==