Student

ПOВOДOМ ПОЧЕТКA РАДA ПАРТИСКИХ КУРСЕВА МАРКСИЗМА-ЛЕЊИНИЗМА

I*l ети конгрес је подвукао нужнст етадног изучавања марксизма-лењин. изма, анализирао успехе и недостатке в поставио основни задатак: ~Појачати пропаганду марксизма-лењини. зма у Партији и радним масама и при томе посветити нарочиту пажњу изучавању нарксистичко-дењинистичког учења о изградњи -социјалистичког друштва." Еонгрес је истакао задатке које на овом пол>у треба да изврше партиске организације и Народна омладина на факултетима. Ми морамо појачатп наш рад „у циљу побољшања успеха у учењу и школске дисциплине, и у циљу свестраног марксистичко-лењинистичког васпитања омладине." Ни један студент не може данас свој рад на факултету учење, главни наш задатак у извршењу Петогодишњег плана да одвоји од задатка жоји стоји стално пред њим и који се састоји у непрекидном и упорном изучавању марксистичко-дењинистичке теорије. Без знања марксизма-лењњ низма ми нећемо моћи до испунимо задатке које сада поставља и које ће касније постављати пред нас у нашем самосталном раду Партија и вародна вдаст. На X пленуму Централног већа Народне омладине Југосдавије и иа пленуму Универзитетског одб,ора НСО-а који је одржан ове године разрађени су на основу закључака V Еонгреса и досадашњег искуства задаци који стоје пред нама у току ове шкодске године. Подвучени су несумњиви уопеси које је имала београдска организација НСО-а у организовању идеолошко-подитичког рада. Подвучен је значај разних форми идеолошког уздизања и нарочито значај партиских курсева. Истакнути су успеси које је имала у току прошде године партиска организација Београдског универзитеха у њиховом организовању. У току прошле године нзучавано је 10 предмета на 177 курсева који су обухватили 8.427 слушалаца. На тим курсевима је радио широк актив од 253 предавача, внструктора и консудтаната. Ми при. ступамо раду ове године обогаћени закључцима V Еонгреса и морамо на основу њих да анализирамо наше искуство отварајући та»о још ширу перспективу и постављајућу нове задатке раду на идеолошко-политичком уздизању маса студената, чланова НСО-а. Анадизом рада из прошде године можемо да утврдимо да је више времена него што је било потребно посвећено организационо-техничким питањина рада курсева, а много мање раду на подизању идејности и помагању предавачима- Даље, можемо утврдити да факултетска руководства нису посветила потребну пажњу и пружида потребну помоћ курсевнма. Схваћено је углавном да универзитетско руководсхво курсева треба еано да руководи њима. То се показало пршивом избора предавача у давању по неколико дужности предавачима; у недовољном праћењу проблематике и указивању на проблеме универзитетског руководства одакле је произашла можда непотребна централизација целокупног’ рада у ру. кама универзитетског руководства кур. сева. Рад многих руководстава курсева није био колективан, већ ет само по. Јадинци радили, а понегде руководства су се одвајала од слушалаца као да чдг.нови руководства нису и сами слушаоци већ нешто внше. На почет' г прошле школске године била је често

недовољна и неправилна агитација, што је учинило да су се слушаоци пријављивали не познавајући добро начин рада и предмете курсева. Исто тако није указана довољна помоћ предавачима у раду. Показала се, најзад,и лична неодговорност једног бро. ја слушалаца у изучавању материје. Многи од њих су изучавли еамо неопходни минимум литературе а некн су покушали да уче само из предавања која би записали. Јасно је да су ово најизразитији недостаци и ми их износимо сада ка. ко бисмо обратили пажњу на могућност њиховог поновног појављивања, Од почетка рада ове године главни задатак наших руководстава мора да буде борба за идејну чистоћу и високи идеолошки виво наших курсева. То захтева непрекидну будност и упоран рад са предавачима и слушаоцнма. Рад са предавачима поставиће се ове године на много ширу основу. Многи предавачи морају да напусте шкодско, књишко препричавање материје и њадри-професорски став према слуша. •цима. Већ сада би ови могли да проуче драгоцену књигу за пропагандисту-марксиста ~0 комунистичком васпитању“ од Калињина. Руководства курсева и предавачи морају да раде на развијању курса као колектив који има заједничкл циљ: што боље и правилније схватити марксиаам-лењини. зам, У вези с тим основно је поставити дискусију на другарску основу од тога зависи у многоме лравидно разумевање материје. И слушаоци курсева узимају на себе озбиљну

одговорност приступајући раду на партискнм курсевима.; у проучавању материје гдавни је индивидуални рад, док су предавања и консудтације помоћно средство. Сваки члан НСО-а слушалац ве. черњих курсева марксизма-лењинизма, то је циљ који ми ове године постављамо пред нас- Факудтетска руковод. ства ће успети у томе ако правилно поставе агитацију и објасне значај изучавања марксизма-лењинизма уопште и програме и значај појединих предмета посебно, Сваки студент приликом избора предмета требало би да се определи за онај који одговара његовом знању марксизма-лењинизма. Не могу се теже ствари док се не науче основне. Веома је важно правилно орнјентисати чланство у одабирању предмета. Факултетска руководства ће претре. сати на својој седници питање сваког предавача и инструктора. Мора се оцигурати да предавач нема других задатака поред рада на курсу то је залога сталног подизања идеолошког нивоа наших курсева, На V Конгресу КПЈ дата је висока оцена рада партиске организације Београдског универзитета пре рата, који је био ~пример не само великих окршаја, не само добро оргаиизованог 'иасовног рада, већ и добро организваног теоретско-идеолошког васпитног рада." Доследно спроводећи закључке V Конгреса ми ћемо даље развијати револуционарне традиције нагаег Универзитета, великих школа и акадеиија, Милан Шаховић

СТУДЕНТ - НОВАТОР

СРЕБРИЋ БOГОЉУБ СMAЊИО ПРОИЗВОДНЕ ТРОШКОВЕ ЗА 60%

Конференци4а треће подине Технолошког факултета похвалила је и истакла за примвр друга Сребрића Богољуба, који је у индустрији лекова ~Плива” где је био на ггракси, твостигао велими успех као новатар. Он је успео да на рациокалан начин реши питање добијања калlиум-ј)одадаl и тиме сма. њио производне трошкове за око 60 процената, и за то је напрађен од предузећа. На наигу молбу о« је написао за „Народни стуиент” како је постигао тај уопех:

„Одређен сам на праксу у предузеће за производњу пекова г.Плива” у Загребу. По доласку у предузеће видео сам да моја пракса неће биги нз механичке технологије, како би то требало, већ из неорганоке хемиске технологије. Зато сам замолио управупредузећа да ми одреди з а датак који би имао карактер елабаратора. Тај елаборат, иначе, израђују студеити на пракси из неорганске хемискетехнологије. Захваљујући разумевању и предусретљивости руководиоца предузећа ја сам и званично добио задатак; „добијање калијевог јодида.” На расположењу ми је стајала литература, лабораторијум, искуство дотадашњег рада на добијању тог препарата у фабрици и сазети руководилаца и стручног саветника предузећа професора Његована. Пошто се показало у току| раније производње да је рад на добијању калиум-јодвда доста непрактичан, професор Његован је још од ра-

није радио на решавању проблема упрошћавања односно налажења боље методе рада. Професор Његован решавао је тај проблем употребом другог редукционог сретства (поред других добрих страна и Јефтинијег) али резултати нису били у потпуности задовољавајући, јер је увек постојала могућност да добијени кристали буду обојени мрко, сем тога контрола процеса је доста компликована и потребно је да Је водји стручни радник. Користећи искуства професора Његована сматрао сам да Је суштина проблема у спречавању појава јодата коЈи се тешко одваја од јодида; дошао сам на ндеЈу да то постигнем тако да већ постојећи процес потпуно преокренем на таЈ начин што из сировина створим прелазни продукат а тек онда из н»ега јодид без опасности да се поЈави јодат. Сважодневно сам врпгио пробе у том правцу и напо-

кон дошао до резултата коЈи сам сматрао задовољаваЈућим, о чему су псзитиБНО мишљење дали и стручни руководиоци предузећа. Побољшање процеса које се на таЈ начин остваруЈе састоји се у следећем: временски цео процес траје око три сата док Је раније трајао отприлиме шеснаест; почетна фаза реакције обавља се мирно и спонтано на умереној темнератури и тек пред краЈ процеса подиже се температура на око 100 степени; не долази уопште до издвајања јодних пара коЈе су врло штетне; крај процеса Је изразито Јасан (губитак боЈе, те га може контролисати и неквалификовани радник); заостали луп после искристалисаваЉа може се искористнти сипањем у нову шаржу што раниЈе вије био случаЈ. Још за време задњих дана мог боравка у фабрици искоришћен Је моЈ рецепт за добијање калнум-јодида у већим количинама. Сматрам да је рад на овоме задатку имао за мене великог значаја: Први пут сам дошао у додир са проблемима у производњи, и од тог времена се код мене повећало »нтересовање за изучавање хемије и продубљивање проблема.”

ГОДИШЊИЦА ОСЛОБОЂЕЊА БЕОГРАДА

Пре четири године, 20 октобра 1944, ослобођен је Београд главни град ФНРЈ. 20 октобра 1944 немачки окупатор истеран је из порушеног, рањеног Београда, Тог дана радни народ Београда поздравио је своје херојске ослободиоце војнике Народноослободилачке војске Југославије и војнике Црвене армије. Тај дан, иако у рушевинама и пламену, дочекао је Београд као најрадоснији, највећи дан своје историје. 20 октобар 1948 дочекује Београд у Јеку остварења првог Титовог Петогодишњег плана, у јеку социјалистичке изградње наше земље. Н а сли ц и : детаљ из борбе за ослобођење Београда (горе) и изградња Новог Београда (доле). (Фото: »Народни сггудеипч Алоксадздар Тодороваћ)

У ЧАСТ КОНГРЕСА

ФОРМИРАЈУ СЕ ПРВЕ БРИГАДЕ

На свим нашим факултетима по-. чео јв, у оквиру такмичења пред Кон. грес уједињења, упис у раднв брнгаде. На Правном факултету формирана је радна бригада. На Медицинском факултету, поред већ постојећих бригада, формираће се ових дана нова бригада. Ветеринарски факултет јв дао обавезу на 6.000 радних часова Већ ове прве вести о бригадама показују да наше организације Народне омладине на факултетима правилно схватају важност формирања радних бригада. Опет студенти треба да покажу своју високу свест, да, учествујући у изградњи студентских па. виљона за становање и другим радним акцијама у Београду, помогну решавању једног од најтежих проблвма, решавању станбеног питања. Наше радне бригаде које су летос постале два, три, четири и шест пута ударне, ко]е су на радилиштима гдв су радиле биле пример дисциплине, радног елана и вештине организације рада ,треба на акцијама у Београду својим искуством да помогну што бо. љем и пгго успешнијем раду студентских бригада. Секције за агитацију и пропаганду на нагаим факултетима аису пружиле знатнију помоћ организацијама Народне омладине приликом формирања бригада. Многи студенти не знају ни. шта о организовању бригада, многи студенти не знају да ће бригаде ускоро почети да раде, да оне имају велике задатке и велики значај. Да није било тог пропуста секција за агитацију и пропаганду, који може да се поправи, у радне бригаде, на неким факултетима уписао би се много већи број студената него данас.

СМРТ ФАШИЗМУ СЛОБОДА НАРОДУ! ЦЕНА 2. ДИНАРА \Џсфомш _ шцђвнш ОРГАН НАРОДНЕ СТУДЕНТСКЕ ОМААДИНЕ БЕОГРАДСКОГ УНИВЕРЗИТЕТА 25 БЕОГРАД, 20 ОКТОБАР Година XII