Student

Предмајски фестивал

Упутства културно-уметничким друштвима за фестивал

У циљу што успешнијег рада на организацији и припремама мајског фестивала Народче омладиие Београдског универзитета, Фестивалски одбор израдио је следећа упутства; ХОРОВИ ФЛКУЛТЕТА наступиће на фестивалу са пет песама, од којих су обавезне: 1. Ст. Мокрањац: II руковет; 2. Миленко Живковић. Од Триглава до балкана. Остале три песме остављају се избору самог факултетског Културно-уметничког друшгва, односно стручног руководиоца хора. За избор ових трију песама уметничка комисија за хорове у фестивалском одбору упућује руководства факултетских хорова на Музичко одељење „Просвете" и „Југословенске књиге“, где се може извршити преглед наше хорске литературе, а и набавка потребног броја партитура. Напомин>емо да од ове три песме по избору треба бар једна да буде уметничка. Факултетска културно-уметничка друштва треба одмах да оформе хорске секције, односно већ постојеће да омасове и организационо учврсте. Повести најширу и најефикаснију агитацију за омасовљење хорске секције друштва, приступити одмах аудицијама и избору доброг тласовног материјала. Најмањи дозвољени број који хор може да има износи 70 чланова. Исто тако треба радикално решити питање времена одржавања проби, уредност и тачност посећивања проби, као и дисциплину на њима. За решење ових питања управе културноуметничких друштава треба да захтевају пуну помоћ и подршку Комитета Народне омладине са дотичног факултета. Уколико неки факултетски хор нема стручног руководиоца (диригента), нека се обратн Музичкој академији, чији студенти са отсека за композицију и дириговање могу да одговоре том позиВУ ФOЛКЛOРНЕ СЕКЦИЈЕ спремиће обавезно сплет српских народних игара. Сплет може да има најмање 8 кола, а да траје највише 10 минута. Колико ће парова у сплету играти одредиће стручни руководилзц према квалитету и бројности играча. Пожељно је да у сплету игра не мање од 10 парова. Уколико нека културноуметничка друштва већ имајудонекле спремљен српски сплет, треба да наставе са његовим допуњавањем и увежбавањем. Трудити се да кола буду разноврсна и лепо одабрана, добро н на уметничкој висини. Одмах треба прићи спремању и других народних игара, као; војвођанских, македонских, врањанских, косовских и других. Аконеко друштво није у могућности да, поред обавезног српског сплета, спреми цео сплет неких других игара, оно треба да приступи спремању два или три кола, у којима ће играти неколико играча, а број ће одредити стручни руководилац. У случају да друштво располаже снагама за извођење страних игара, може припремати руске, шпанске и друге игре. Улраве културно-уметничких друштава треба најхитније да реше питање стручног руководиоца за фолклор (уколико то досада још нису учиниле). Сву организационо-техничку помоћ треба пружити стручном руководству фолклора. Како при културно-уметничком одељењу ИОНО-а постоји организован тромесечни курс за руководиоце народних игара, којим руководи другарица. Агата Жиц (курс се одржава у просторијама градског позоришта лутака, улида 7 јула бр. 71) факултетска руководства фолклорних секција и друштава могу заинтересоване другове послати на овај курс, односно ступити у везу са наведеним руководиоцем курса и потражити стручно лице као помоћ. У сагласности са Комитетом Народне омладине дотичног факултета, и уз његову пуну помоћ,

потребно је одмах обезбедити по■ годне просторије где he фолклорне групе моћи несметано да раде на припремању фестивалског програма. Неопходно је одмах обезбедити музичаре који he увежбавати заједно са вежбачима фестивалски програм. За одржавање проба треба одредити тачно време, одржавати их најмање 2 пута недељно, а по потреби и више што зависи од квалитета играча. На пробама завести пуну дисциплину, тачност долажења, јер од тога зависи успех на фестивалу Спремити на време ношње за сваку групу која буде иступала важан је задатак секције. По том питању треба водити сталну бриry. Ношње се могу набављати било сопственнм снагама или позајмљивати од разних синдикалних, омладинских и других друштава, која у то време неће нступати. ЛИТЕРАРНЕ СЕКЦИЈЕ. На фестивалу Народне омладине Београдског универзитета одржаће се једно књижевно вече на коме ће иступити са својим радовима (из области белетристике, критике и књижевне есејистике), најбољи студенти са нашег Универзитета. Ради одабирања радоза за фестивал с једне стране, и ради постизања фестивалског расположења с друге стране, потребно је активизирати литерарне секције по културно-уметничким друштвима факултета, што значи, потребно је развити и рад литерарних секција које већ постоје и раде, а оформити их на факултетима где их досада није било. У ту сврху потребно је учврстити управе литерарних секција, поново их оформити или реорганизовати. При томе нарочиту пажњу треба обратити на организациону јачину литерарних секција и на њихов што шири и што већи агитациони рад међу студентима. Ради остварења организационе чврстине литерарних секција треба извршити ревизију чланства. Чланови који не показују жељу за рад у литерарној секцији, а што се сматра као њихово задужење у Народној омладини, треба да се искључе из литерарних секција. При томе не треба никако круто поступати, него је потребно убеђивати студенте који се устручавају да наступају са својим радовима. То нарочито спровести на факултетима и великим школама на којима су студентн оштрије ограничени струком од рада на литератури, или било какве дру-

ге форме живљег интересовања за литературу. До самог фестивала треба одржавати што чешће литерарне састанке, у духу предфестивалског такмичења између факултета, Филозофски факултет мора да одржи најмање три таква састанка; Правни, Економски и Новинарскодипломатска школа два; а сви остали факулгети и велике школе по један литерарни састанак. Ови састанци треба да буду с једне стране манифестационог, а с друге стране радног карактера. Манифестациони карактер постићиће се што већим бројем учесника (читача). Као максимум поставља се шест другова са радовима из области поезије (највише са по пет песама) и један друг са радом из области прозе (прича, критика, приказ и друго) за један састанак. Радни карактер састанку даће дискусија која мора бити добро руковођена и обазрива, с обзиром да he иступати многи другови који раније нису , читали своје радове. У ту сврху комисија је одредила 12 другова који ће обилазити састанке, као и састанке управ- i них одбора литерарних секција t

културно-уметничких друштава. О месту и времену одржавања ових састанака треба благовремено обавестити литерарну комисију фестивалског одбора. Радове који he се читати на литерарним секцијама морају се доносити пре састанка на преглед литерарној комисији и на консултовање с њом. Радове треба чувати и прикупљати у што већем броју, то значи да треба прикупљати ц радове који се неће читати на овим састанцима. Линија руководстава литерзрних секција треба да буде: што већи број радова и што већи број аутора. Радови ће се после одржаних литерарних састанака предавати комисији на чување. Треба имати на уму да је ово фестивалски план литерарних секција, који литерарне сскције не сме да одвоји од њиховог досадањег рада и плана. Друговима, члановима литерарних секција, треба указивати на перспективност овог њнховог рада. Најбољи радови читаће се на фестивалу. Они ће такође бити објављени у алманаху који ће изаћи у оквиру фестивала и биће РЕЦИТАТОРСКЕ СЕКЦИЈЕ културно-уметничких друштава факултета треба исто тако одмах омасовити и спровести најширу агитацију међу студентима за пријављиваље у исте. Како ће he на фестивалу учествовати и најбољи рецитатори потребно је одржавати редовке састанке рецитатора и увежбавати фестивалски материјал. Обезбедити солидно стручно руководство, учврстити дисциплину и тачност одржаваџза састанака. До 5 о. м. оформити рецитаторске секције на оним факултетима где оне не постоје, иако нема мсгућности за организацију самосталног културно-уметничког друштва (ДИФ, Академија). За фестивал треба спремити: 1) уметничке рецитацијс (ту до- 1 лазе у обзир рецитације наших класика и савремене), 2) песме из НОБ-а и 3) песме из наше соци- 1 јалистичке изградње. ' Предлажу се следећи песници за 1 рецитовање: i 1) уметничке: Ђ. Јакшић, ЗмајЈован Јовановић, Алекса Шантић, В. Иазор и др.; 2) песме из НОБ-а: Горан Ковачић, Р. Зоговић, Б. Ћопић, Ч. Миндеровић, Десанка Максимовић и др.; 3) Песме из социјалистичке изградње; Д. Костић, Д. Максимо- ' вић, М. Алечковић, Б. Ћопић и ДР- : План састанака и избор рецита- х . ција треба одмах доставити фестивалском одбору.

СОЛИСТИ МУЗИЧАРИ И ПЕВАЧИ наступају на фестивалу НО Београдског универзитета у ) оквиру својих културно уметничs ких друштава. До краја месеца из. вршити преко музичке секције . културно-уметничког друштва аи гитацију за пријављивање учесни. ка на фестивалу: солиста-инстру. менталиста, певача или дуета, . квартета, триа и сл. Овде треба . обухватити све оне студенте који . се баве музиком и који ће се такi мичити на фестивалу. Обратити . пажњу и на one студенте који ни. су досада обухваћени радом у . културно - уметничком друштву. . Њихов репертоар поименично и , са назнаком инструмената треба . прикупљати стално, а први изве, штај о солистима-инструменталистима и певачима доставити му, зичкој комисији фестивалског од. бора 5 марта 1949 године. v * У току месеца априла сва културно-уметничка друштва обавезна су да одрже једну приредбу i са најбољим тачкама свога фестивалског програма тј. обавезним [ програмом хора, фолклора, ода[ браним рецитацијама и музичким тачкама. Управе културно-уметничких друштава и руководства секција треба да се до максимума заложе у спровођењу задатака фестивала, да контролишу рад својих секција и да одржавају тесну везу са фестивалскпм одбором, односно члановима појединих комисија које се сваког дана могу консултовати у просторијама Културно - уметничког друштва „Бранко Крсмановић" или агитпропу Комитета Народне омладине. Фестивал Народне омладине Београдског универзитета треба да буде потстрек за даље развијање свестраног културно-уметничког рада и живота наших студената. Мајским фестивалом показаћемо нашу љубав и смисао за уметност и потврдити да ћемо и на том пољу достојно служити народу. Ова упутства треба обавезно прорадити на састанку управног одбора и чланова управних одбора секција културно-уметничких друштава факултета.

Књижевни конкурс и такмичење солиста друштва „Слободан Принцип 44 У оквиру припрема за Мајски фестивал Народне омладине Београдског универзитета, Културноуметничко друштво Народне омладине Техничке велике школе „Сло бодан Принцип“ расписује књижевни конкурс и организује такмичење солиста. КЊИЖЕВНИ КОНКУРС Право учешћа имају сви чланови Народне омладине Техничке велике школе. У обзир долазе све врсте књижевних радова. Радове треба предати под шифром. Рок предаје, радова је до 15 априла 1949 годнне у Културно-уметничком друштву (просторије Народне омладине Техничке велике школе). Три најбоља рада биће награђена. ТАКМИЧЕЊЕ СОЛИСТА Такмичење he се одржати на дан 27 марта 1949 године. Право учешћа имају сви чланови Народне омладине Техничке велике школе. У обзир долазе: виолина соло, виолина уз пратњу клавира, чело соло, разни дуети итд. Избор композиција по вољи. Заинтересовани да се јаве најдаље до 15 марта управи културно-уметничког друштва „Слободан Принђип“, ради подношења пријаве. У пријави назначити име и дело композитора, као и инструменат на коме се изводи. Такмичарима ће у припремама за соло извођење пружити стручну помоћ Културно уметничко друштво. Најбоље пласирани такмнчари биће награђени.

КОНКУРС за израду плаката за Мајски фестивал.

Фестивалски одбор Народне омладине Београдског универзитета расписује конкурс за израду плаката за Мајски фестивал. Право учешћа на конкурсу имају сви студенти Београдског универзитета< Кроз плакат треба да се изрази масовно учешће студената на фестивалу н рад у секцијама хора, фолклора, музичкој и рецитаторској. У плакат унети амблем Народне омладине Југославије и натпис: „Фестивал Народне омладине Београдског универзнтета s—lo мај 1949“. Величина плаката треба да буде 70x100 см. Плакат радити најмање у три боје. Награде за конкурс су следеће: 1. награда 3000, 2. награда 2000 и 3. награда 1000 динара. Рок за предају цртсжа је 15 март. Поднети фестивалском одбору Народне омладине Београдског универзитета Балканска 4/111.

ПРЕД ОСНИВАЊЕ ОРКЕСТРА КУЛТУРНОУМЕТНИЧКОГ ДРУШТВА „БРАНКО КРСМАНОВИЋ"

Културно - уметничко друштво „Бранко Крсмановић“ показало је у току прошле године резултате који су га издигли у ред најбољих омладинских друштава у земљи. Ови резултати дошли су као последице смишљеног планског рада и залагања целокупног колектива и они су неоспорно велики. Да би ови резултати били стваран одраз вредности колектива потребно је да се они продубе новим успесима. Потребно је да се проналазе нове форме рада. У том правцу већ је учињено много формирањем Клуба младих књижевника и уметника, организовањем музичких вечери, литерарних вечери проширењем фолклорне секције игд. Проширење фолклорне секције и линија коју је за рад у тој секцији усвојена поставља пред друштво потребу стварање оркестра који би овом раду одговарао. Потребно је дакле прекинути са досадањом праксом да игру фолклора прати такозвани „народни оркестар“ већ самим тим што игра прсраста из оригиналне у окретну.

Данас већ ча појединим факулкбје би обогаћивале народну мули који дају уметничку музику и који показују интересовање и љубав за ову грану уметности. Неопходно је потребно помоћи тај уметнички рад и усмерити га тако да већ у догледно време фузијом ових оркестара са факултета створимо у заједници са студентима Музичке академије велики оркестар Београдског универзитета који временом прераста у симфониски оркестар. Да би се то остварило неопходна је помоћ стручњака и ми се надамо да he ту часну улогу одиграти наши реномирани музичари, професори Музичке академије уз помоћ искуснијих младих музичара и композитора. Упоредо са формирањем таквог оркестра и млади композитори студенти Музичке академије који су укључени у рад Клуба младих књижевника и уметника имали би нов садржај свог рада, на првом месту радом на композицијама које би обогаћивале народну музику потребну за нови правац

рада у фолклору и од којих би најбоље биле награђене. Затим, и не потпуно оригинална стваран>а била би награђивана зашто би требало организовати посебан конкурс.са наградама. Проблем стварања универзитетског оркестра довољно је сазрео. Студенти ће са великим симпати 1 јама примити рад таквог једног ансамбла. Зато је управа Културно-уметничког друштва „Бранко Крсманозић“ одлучила да од зећ постојећих група са факултета оформи централни оркестар. У ту сврху потребно је и да се сви заинтересовани другови обрате управи Културно - уметничког друштва „Бранко Крсмановић“. Истовремено треба преко Клуба младих књижевника и уметника заинтересовати студенте Музичке академије како би се на том пољу постж ла сарадња, која мора довести до остварења постављеног задатка. Б. С.

4

НАРОДНИ СТУДЕНТ

Броу 4