Svet

’ABBA" SE RASPALA JER SMO SE SVI TOLIKO INTIMIZIRALI DA SMO POSTALI DOSADNI JEDNI DRUGIMA!

vih dana u Nirburingu, u Nemačkoj, "mercedes" opet polxxiuje. Ovaj put u kamiooskim trkama gde je osvojio prva tri mesta. Trke posebno pripremijenih kamioua danas su u velikoj modi i okupe do 250.000 Ijudi. koliko ih je bilo u Nurburingu, pored Bona. Takav se događaj redovno prenosi ргеко satefita. Publika je obično obučena u kantn stilu, sa obaveznim čizmama, šeširima i drugim sličnim rekvizitima. U boksovima za vreme trke, ili na svečanim večerama u luksuznim hotelima glavni bosovi Mercedesa i đrugih firmi opušteno su sklapali milionske poslove. U celoj toj mešavini Ijudi. boja, muzike pronašli smo mirnog i simpatičnog Slima Borguda. koji vozi za Mercedesov tim v lme tog četrdesetosmogodišnjeg Sveđanina, koji je u pravom smislu reči "čovek koji je sam sebe stvorio", nalazi se u svakoj "Kojeko" enciklopediji. Sa Cetmaest godina otišao je od roditeljske kuće da bi napravio dvostruko uspešnu karijeru; kao bubnjar, svirajući sa mnogim poznatim sastavima, od grupe ABBA do 8.8. King Džez benda, i kao automobilski i kamionski as. Prošao je sve vrste takmičenja "formule", a danas je prvi na listi po ukupnom broju u trkama kamionima. • Zašto se bavite ovim poslom i kako sfe počeli? Izvesnu genetsku sklonost nasledlo sam od majke, koja je vozila automobile za vojsku. No, rodio sam se i odrastao na Svedskom ostrvu Ohmd, tamo je neki Nemac imao mehaničarsku radionicu i ја sam satima sedeo kod njega i gledao ga kako radi. Kad mi je bilo šest godina. napravio mi je mali auto koji su pokretale baterije. i odatle шоје zannnanje za automobile i vo/.uju. To zauimanje ostalo sačuvano n'cgde u mom secanju, jor. iKiravno. nisam onako maii. s

autom na batenje, mogao ici na trice. Sa dvadeset i tri godine počeo sam da vozim kao profesionaini vozač "formula forda' 1 i ođmah sam pobedio na spektakularnoj trci u Seneterton Parku. Sa četrnaest godina sam otišao od kuće da bih rađio па brodu. Isprva sam ргао sudove i dogurao do stjuarta. Već u to vreme počeo sam da se zanimam za muziku, lupao sam bubnjeve i osnovao svoju prvu grupu "Lea Riders". Mnogo godina uporedo imao sam dva zanimanja, trke i muziku, svirao sam u raznim grupama i vozio različite vrste automobila. • Kako ste uskladili ta dva, sasvim različita posla? Bilo je, iskreno govoreći, vrlo партто. Muzika, trke, trke. muzika. Oba su mi posla donosila mnogo zadovoljstva i posle šesnaest godina "dvoslrukog života" potpuno sam se posvetio prvoj strasti iz detinjstva - vožnji. Јег, kad se nešto radi - treba da se radi temeijuo. S obzirom đa sam sticao sve više iskustva na trkama i bio sve uspešniji. тогао sam izabrati, jer nemoguče je raditi dva posla jednakim intenzitetom. Video sam mnoge svoje kolege muzicare koji su umrii od droge, a i ja sam pušio hašiš. Ipak, živeh srao svoj puiri život u doba "dcce cveća" i ondašnja opšta mofb. takvog načina uživanja uije iias munoišla. Danas kalkad zapa’im cigaretu, i lo gotovo redovno uuno gdc ne bi trcbaio: u auto-ser• Kojc sfe s\e vrstc trkačkih automobila %nzili?

Nakon "fonnuie forda", s koјош sam osvajao švedska, pa skandinavska prvenstt'a, prebacio sam. se ua "formulu 3", pa "forumulu 3.000", a onda na "fonnulu 1". • Kako ste, nakon svega, počeU da vozite kamione? Biia je to slučajnosl! Ja sam. naime, u tim trkama otkad one postoje. Neko me je pitao da li bih vozio kamione. DosU su sa prikolicom u kojoj je bio'kamion i kad su otvorili vrata prikolice i izvadili kamion, prvo sampomislio da takve trke msu moguce. Počeo sam da vozim, i to mi je bilo smešuo. Zamolili su me da vozim dve trke. Što sam više vozio, manje sam se smejao. Počeo sam iz šale, ali mi se počelo sve više sviđati. U to vreme niko nije mislio da će to postati takva moda. • Oko "fonmiic 1" nvek jc шпоео lepih devojaka. Kako je па trkama kamiona? Na svim irkama, od "fomiule 1" do kamioua, ima muogo žeua. PrivSači ih imidž muškarca-vozača, a i sam događaj. One su !ep ukras, kao šlag па lortu, ali, verujte mi, uglavnom samo to. Jer od prvog dana trke vozači su usredsredeni na posao, treninge, takmičenje i, zapravo, пеша vremena i prostora. čak ni u mašti, za bilo šta 'irugo. Vi ili primetite, no trka je već gotova, spakujete svoje kofere i odete. • tl čemu se razlikuje vožnja "fonnule" od vožnjc kamiona? Velika je lo razlika. U trkama "fonuule" veština vožnje je u lome da i;l>rzavate ili usporavate u krivini i tako taktizirate, pa razlika u rczultatima može biti veiika. U kiunionsktii! trkama hrziua je ograniče-

na na 160 krn/h. U krivini možete übrzati vrlo malo, tako da vam prednost uz sva taktiziranja može biti vrlo njala. • Sta je po Vama bilo uzbudIjivijt voziti? "Fonnulu", baš zbog brzine. To je prirodno. Veći je osećaj slobode. "Formula” može juriti i više od 300 km/h. I kanrioni stvaraju neki osećaj slobode. aii u njemu sedite drugačije, dišete drugačijc i ne osećate brzinu na isti načiu. a Da b Vas je ikada biio sfrali, jeste li bili svesni da možefe poginuti? Ne, nikad. Ipak, kad vam pogine kolega s kojini delite i prijateljstvo i dane, oscćate beskrajnu tugu, prazninu i nekakav glupi. iracionalni osećaj da se nemale s kim takmičiti. • Da U sfc ikada imaU nesreču? Svaki je vozač imao. Imao sam tešku nesreću kad sam voz.io "formulu 1". Vozilo je bilo sasviin uništeno, ali ja sam prošao bez povreda. Uprkos svim osiguranjiша, nesreća se može dogoditi, toje predvidljivo. Nije predvidljivo da padncte па sfepenicama, a!i i to se nekome dogodi. • Vozite iz užilka, aU i radi novca. Ako nije tajna, koliko zaradnjefe godlšnjc? Kao vozač dobijam platu od tima. od sponzora. Naime. tim plaća vozača, a ou pak može i sam da uađe s(xnizora. Osnovna zarada je oko 60 Iriljadn fuuti godišnje, Fkv bar vozač ruože od sponzora da dobije i runogo više novca. Mnogi dobro zarađuju na reklamaraa. Kao

dobar vozač, imam jake sponzore. Glavni mi je sponzor ESSO. • Koliko je Ijudi u Vašcm timu? Radni tuu čme dvojica mehaničara i ja. Tu je i vlasuik. Oni su sa mnom ua svakoj trci, a vozimo oko dvanaest trka godišnje pp celoj Evropi. od Finske preko Spauije, do Češke. • Vratimo se nialo unazad, u razdoblje kad ste sarađivaU sa grupoin ABBA. Kako je bilo raditi s Ijudima koji su svojcvreineno "zapa Uli" svet? 1 kako objasniti njiiiovn ponovnu popularnost, iako grupa več odavno ne postoji? Teško je objektivuo opisivati druge, a zavisi i ko o kome govori. To su prekrasni, jerlnostavni Ijudi. Najbliži sam bio s Benijem Andersonom. on je bio duša, voda grupe. iuačeje muž Friđe, one tamnokose pevačice. On je izvanredan pijanista, vrlo lako je svirao. Ja nisam bio stalni član ujihove gnijDe jer sam retko išao sa ujima na turneje. Najviše smo sarađivali na snimanju ploča. Kako na s\etu nema imiogo tlobre muzike, ona zaista dobra uvek se izuova vraea novim generacijama, koje je još nisu shišale. Moram biti iskren i reći da ih nikad nisam poznavao onako kako je možda, trebalo, јег su moji putevi bili đrugačiji. U doba kad sam radio sa njima, iiisiun iijihovu muziku smatrao baš fantasticuom, jer s;uu možda bio suvše "iu”, i linao sam đriigačija muzička inlcresoviutja. Cesto sam i svirao sa 8.8. Kingom, pa sa filliaraionijskhu orkesiroin itd, No, što vreme više prolazi. ABBA pos-

taje prava klasika. Njihove su harmomje, zapravo, \т!о jednostavne, i zbog toga se ta muzika lako prihvata. A to treba znati stvoriti. • Zašto se АВВЛ raspala i šta je sa njenim članovinia? Nisam baš u bliskom kontaktu sa njima. jer živim u Engleskoj, a i oni su svako na svojoj strani. Agueta se posle nekohko Ijubavoih priča udala i пе bavi se muzikom. Tako je i sa Fridom. Ona živi u Svajcarskoj, a Beui ima novu devojku. Oni su morali da se rastauu, jer u toliko inteuzivnom zajeđničkom životu i radu, putovanjima. svirkama, teško je ođržati brak. a i grupu. Više nije bilo tajni. Prestali su da razgovaraju. Uaapred su znali šta će ko pitati i šta će mu drugi odgovoriti. "Počeli su da se dosađuju i zbog te dosađe postali su Ijuti jedni na druge. Dosadno im je bilo i da s\’iraju istu muziku, jednostavno su se zasitili. Razdvojila iii je prevelika intimnost. Nijedno od njih шје inialo prostora samo za sebc. Za dnručak, ručak, ispođ tuša, za vreше tumeja oni su sedeli. putovali, pevali, pa opet putovali - neprestano zajedno. Beui ima studio u Stokholmu i nastavio je s Jonom da radi ueke projekte za pozorište. • A Vi, koiiko dugo ćete još voziti u knig? Voziću dok moti\ isan, <iok budem osećan da mogu da voziiu onako dobro kako očekujeui rxl sebe i dok moje lelo bude u redu. Ne znam koliko će to još dugo biti, ali kada dođe to vreme. ja ću zuali. Značu kad je uiojc vreme isteklo.

42

18.08.1995. Svet