Svet
etar odre
ro
Dragan Bjelogrlić:
| Hisšerija oko filmoe
prevezilazi moje vw • • i ečekivenije!
. Ova histernja koja prati film prevazilazi sva moja očekivanja. lako sam sudbinski vezan za "Lepa sela lepo gore", mislim da ću tek posle određenog vremena moći da dam pravu ocenu o njegovim vrednostima. Siguran sam samo da ništa vezano Za ovaj] projekat nije slučajno.
Jedan, nekad ugledni kritičar Je rekao da film odiše srpskim mazohizmom. Možda se ono što smo mi uradili neće dopasti "tvrdim" Srbima. ali mi smo na dobar umetnički način krajnje samokritički progovorili o nama samima. Dok smo snimali, besnco je rat što je doprinelo da se još dublje bavimo našom stvarnošću. Sedam-osam meseci pre Dejtona mi smo znali kako će se završiti ova papazjanija ı zato nas ni kraj filma ni kraj rata nisu iznenadili ı demantovali.
Mislim da bi bilo lepo ı da se ı druge strane na sličan način pozabave sobom. Srbi su kroz ovaj film doživeli katarzu. a bilo bi dobro da se to ı
· ostalima dogodi. U tom slučaju biće nam lakše u
budućnosti.
| svih filmeva ~
Srđen Drenejević:
_ Ovo mi je bila retka prilika da zaradim | koji dinar i svojej deci kupim odeću i obuću!
Pošto mi ova država nikad ništa u životu nije dala, snimanje filma "Lepa sela lepo gore" je bila jedna od | retkih prilika da zaradim neki dinar ı da svojoj deci kupim odeću i obuću. Svakom poštenom filmskom || radniku to je važnije od umetničkog utiska koji neko delo ostavlja.
Nama koji smo dve ı po godine snimali i u Bosni. kod Višegrada. dok je rat još trajao, bilo je posebno važno kako će tamo ljudi reagovati na film. Ljudi su u Višegradu reagovali mnogo pozitivnije nego Što sam ja očekivao. Izgleda da vreme leči sve rane. Draže mi je što je tako. nego da sc za uspostavljanje mira
zaslužnoni oseća murovna propacanda JUL-a.
Želimir Žilnik: |
Najbolii od
Dragoslav Bokam: Tekcv film mikad ne bih želee dea režiram; ali, ovo je delo od neprocemjive umežničke vrecinosži!
Sledeći redovi predstavljaju svedočanstvo o filmu kakav ja sam nikada ne bih želeo (pa verovatno mi umeo) da režiram: ali, koji me: Je — 1 pored svih nesagledivih razlika u našem pogledu na svet naterao da ih napišem. I to isključivo zbog njegove neprocenjive umetničke vrednosti.
Naime, Dragojevićey film je autentični testamentarni Zapis, nastao kao spomenik na grobu počivše kinematografije Jedne nestale zemlje. U savršeno odabranoj formi modernog. filmskog izraza (Tarantino, Stoun, Linč...) naš reditelj - "vunderkind" hirurški vešto secira sve lažne mitove nekadašnje "Titove civilizacije". Bez nepotrebne zlobe i olakog kriticizma, on upravo savršeno razobličava, u filmskom obliku, jednu po jednu zabludu, terajući ih sve zajedno iz našeg sećanja ı naših srca, zauvek. e:
Plačući bez zazora ı stida u sceni poslednjeg juriša Bate Zivojinovića. svaki iskreni gledalac ovog potresnog filma iz sebe izbacuje sve još preostale ostatke jedne tragične laži koja je, priznavali mi to ili ne, — ipak postala neodvojivi deo samog mašeg bića. Simbolički gledano, ovom scenom konačno smo oslobođeni iz kolektivnog hipnotičkop sna. Probudeni smo potpuno i jednom zauvek iz slatke smrti, koja nas još uvek vreba kroz samoubilačku nostalgiju za nečim što sada realno ne postoji ı nikada više neće vaskrsnuti.
Bez ovog filma ostali bismo (i kao bivši građani nekadašnje "velike" Jugoslavije. ı kao učesnici ili posmatrači krvavog. građanskog rata, i kao ljudi, i kao Srbi ili Jugosloveni, i kao jedini preostali gledaoci stotina filmova kojih se svi. osim nas odriču) osiromašeni Za jednu, mnogima neprijatnu istinu o mama ispričanu Onako ITODIČIHO dosledno i stilski vešto kako to ume samo jedan među nama – Srđan Dragojević. Poslednji reditelj jedne bivše ı prvi umetnik savremene srpske ı jugoslovenske kulture.
Ostaje mi siuno da mu poželim dobar vetar ı sve one nagrade koje njegov raskošni talenat zaista zaslužuje.
»
___to je od Pekinpoa, i to briljantno pri |
menjeno.: ______H ____O Jugo ratu je urađeno dosta fil-
· mova. Od Pavlovićevop "'Dezertera",
- preko 'Kaži zašto me ostavi” do "Vu-
kovar, jedna priča", "Podzemlja" ı "Ubistva sa predumišljajem. | ja sam, | sa norveškom rediteljkom Lokkebergp, |
_ još 1992. godine napravio "Kroz pepeo". "Lepa sela...” su, za sada, na | "ovu temu" – najbolji film.