Svetlost : ilustrovan mesečni časopis : organ Društva za školsku higijenu i narodno prosvećivanje

БР. 11,12. | светлост ___ _ 823

је тражити да ови слаби понесу колико и јаки, да ови ураде колико и они, да ови науче као и они. А како су та сла"боумна деца понајчешће и Шелесно слаба, неразвијена или болешљива (обично је то у вези једно с другим, или је једно последица другог), то је онда не само неправо него и бездушно такву децу остављати у апсу, или задржавати да | "дуже раде него остали и нагонити их да више раде од оста-_ лих. те да би их достигли, Јер тиме се домеће још на леђа која се под теретом већ повијају, и тиме се одузима одмор и кретање по слободном ваздуху онима којима је то прече од хлеба. Телесне казне још вршити над таком децом | то је управо варварство. Јер та су деца већ утучена, па зар још. треба батине да вуку; та су деца мученици и ако нису "кривци, па зар их још треба мучити“ И зар то да буде у школи, зар то да чини учитељ, који непрестано говори: не "чините што није право и што није лепог!

Но, запитаће који: па шта да се ради с таком децом, кад су већ у школи, кад се морају учити и кад школски "надзорници траже успех:

Овом напису циљ је да каже одговор на то питање. А за одговор тај ми нисмо само метнули прст на чело, па мислили, мислили, дубоко и широко, гледајући само наше прилике и потребе, него смо прво равгледали шта су и други 0 том мислили и радили, па смо онда размишљали о том шта би се и како могло урадити ва наше прилике и потребе.“ А тако радећи нама није остало много посла. Јер то питање је већ расправљено од педагога и лекара. Да, и лекара, јер се овде мора чути прво глас лекара, па онда педагога.

1 Ово напомињемо нарочито зато, што се у последње време често "опажа неко настрано гледиште код многих просветних радника, по ком гледишту, кад се хоће нешто да поправи или ново уреди, треба само гледати наше прилике и потребе и само о том мислити дубоко и широко. Тако је мишљење не само код многих учитеља, него и код оних у врховима просветне управе. ;

Писац ових редака имао је прилике да пре неког времена с једним. год скорашњих бив. министара просвете разговара о потребним реформама наших школа, па је с чуђењем морао слушати, како министар говори: „Знате, ја сам о томе мислио, много сам мислио и ево шта сам сми“елио“,... Ни једном речју није поменуо нити се из чега другог видело, да. је он претходно проучио шта су други. о том мислили и радили, и

Е 215