Svetlost : ilustrovan mesečni časopis : organ Društva za školsku higijenu i narodno prosvećivanje

БР. 112. СВЕТЛОСТ 325

зграда, удаљених једна од друге, у свакој је око 50 деце; "та деца имају доста чиста ваздуха, забаве, игре, рада те-

лесног и тек уз то иде учење; а на негу се полаже особита _

пажња, јер се у заводима тим деца ш лече и уче.

Немамо при руди податке о другим земљама, али знамо да се све напредне државе данас све више старају, да се умно неразвијена, као и телесно слаба деца одвајају у нарочите школе и заводе, у којима учитељи раде и пазе на децу по упутствима лекара, а педагози опет старају се да учитељи

за ове школе добију нарочиту спрему, држе предавања о

том, пишу књиге и расправе, уводе у учитељске школе поред педагогије и педопатологију итд.

Па и наша браћа Бугари у свом новом закону, који је ступио у живот од фебруара 1909 г., предвидели су отварање помоћних школа.

Не може се спорити, да и код нас треба на том радита. То је једна прека потреба. То је у интересу не само оне умно неразвијене деце, која се данас више муче него што се уче у основ. школама, него је то и у интересу осталих

Ђака, и у интересу учитеља. Остали ђаци би више научили,

кад се њихов учитељ не би морао задржавати око оних неколико слабих; а учитељу би се скинуо с врата један терет, који му често квари рад и расположење, и изазива га да "буде прек и неправичан према ђацима.

Зато ми истичемо ову мисао о помоћним школама, те

да и о том размисле просветни чинитељи, при спремању из-

мена садашњег закона; а учитељима нарочито напомињемо, да агитују за ову ствар, јер је то у интересу и школе и њих самих.

„Но може се по овој ствари нешто учинити и пре него што би се што о том у закон унело, а може се нешто урадити одмах. Ево шта:

Помоћне школе моћи ће се доцније отварати по већим варошима, где би се из свих месних школа имао да одвоји известан број деце слабоумне. За варошице и села могу бити

"заводи срески или окружни. Али се у већим нашим варо-

шима нешто може учинити и сад, баш и по овом закону. Могли би учитељи већих вароши, договорно се надзорником, одвојити умно неразвијене ђаке из свих школа, и саставити од њих једно, два, три засебна одељења. Ако се не би могли