Svetlost : ilustrovan mesečni časopis : organ Društva za školsku higijenu i narodno prosvećivanje

БР. 11—19.

У

828 светлост

више може, више треба и да уради. Христова прича о та- ·

лавтима овде се одлично може употребити. На послетку треба. разложити, како и слаби могу доцније бити јачи, како се трудом може постићи много, па се могу стићи и претећи и они први итд.

Тако и у том смислу учитељ ће изводити нешто у присуству слабог ђака, а нешто кад он није ту. И, кад он није ту, може учитељ јопт јаче изазвати код ђака жаљење и вољу за помагање, објашњавајући им како је ономе њиховом другу

већ тешко што види да не може учити као други, како је.

то невољник кога треба жалити и помагати а никако исмевати.

Слабоме ђаку пак, нешто пред друговима, а нешто насамо, треба објаснити, да ће сеод њега тражити мало мање да научи од других, кад не може као други; али само нека се труди, па ће после и он моћи као други. По који пут после треба га похвалити, кад што уради и научи добро, тј. кад је добро и довољно према његовој умној снази, па макар то било много лошије од других ђака.

На тај начин, излазећи ошворено с истином“ Пред све ђаке, постићи ће се троје: сузбиће се оно задиркивање п кињење слабих ђака, изазваће се жаљење и потпомагање слабих, и ови ће се (окуражити да не клону ида раде колико могу.

Но при помагању слабим ђацима, да могу учити, може се пасти у другу једну погрешку. Ту погрешку и чини већина учитеља и данас. А погрешка је у томе, што се слаби ђаци често задржавају после часова, да још уче; негде им учитељ сам показује, негде остави кога бољег ђака да показује слабима, а негде се сами слаби ђаци остављају да после часова дуже или краће време још уче. А то никако не ваља и врло је штетно. Јер ђаци се пуштају на одмор између часова и пуштају се зато, што је толико рада било довољно, деца су се уморила и треба да се одморе и освеже за даље учење. А они слаби ђаци баш зато што су телесно и још више умно слаби, баш зато се пре и више заморе од здравих и јачих, те је баш тим слабијим потребан чешћи и већи одмор него осталима. А кад се они задрже да дуже раде, то је не само неправо него и штетно. . Штетно је за ђаке којима се не даје тако потребан - одмор, а штетно је и за учитеље, јер ће с таким слабим ђацима после имати још више муке, зато