Timočka buna 1883. godine

12

дао гаранције да избори буду слободни, како би изабрани послгници заиста били израз својих бирача.

; Скупштина среска састављена од посланика народом изаоратих непосредним избором, има да претреса разна питања и решава о разним потребама среским. Она ће доносити закључке који ће бити обавезни за цео срез, а који међу тим не стоје ни у каквој опреци са позитивним законима целе земље, нити се косе са интересима суседних срезова. Среска скупштина ће утврђивати срески буџет; она ће одређивати каквим и коликим прирезом могу се оптеретити грађани среза ради подмирења својих среских потреба. Бираће и отпуштаће среске чиновнике, решаваће да се несавесни чиновници туже надлежном суду, одређиваће ред којим ће се среске потребе подмиривати, претресаће забрану централне власти примене оних закона и решења које је она издала а влада задржала од примене, па или усвојити разлоге владине или се жалити народној скупштини, чије ће решење бити меродавно за среске скупштине. Решаваће да се поједине општине могу спајати или поделити у две и више у смислу закона о општинама, да се неколико општина могу спојити у општину школску и црквену; одређиваће какве ће се привредне школе подизати. Решаваће о споразуму са суседним срезовима ради извршења таквих послова, које није у стању да изврши један срез. Решаваће о среским грађевинама, о среским путовима, 0 начину како да се изврше државне дажбине, о установљењу кредитних установа, 0 зајмовима среским, о уговорима са појединим личностима и правним лицима. У опште она ће издавати све законе који имају месни, срески значај, а који међу тим не стоје у опреци са законима који важе за целу земљу.

Пројект среских закона може предлагати среској скупштини сваки срески посланик; може предлагати свака пореска глава у срезу, чији ће се предлог узети у претрес само ако га трећина посланика среских потпомогне, или ако га потпомогне четвртина свију бирача у срезу. Сваки дакле предлог среског посланика и сваког члана среза, потпомогнут трећином посланика или четвртином бирача, има силу законског предлога, с тога се такав предлог мора у скупштини претрести. Кад се у скупштини какав предлог усвоји, али трећина посланика захте да се о њему народ изрази, да он каже усваја ли закон који су донели његови посланици, тај се закон пушта на гласање по општинама, и тек ако га већина народа у срезу прими, тек тада такав закон постаје обавезан за цео народ у срезу. Исто тако пушта се на гласање какво решење или закон среске скупштине и онда ако четвртина бирача то захте па макар га среска скупштина усвојила потпуно без захтева да се народ о томе упита, Ово је потребно нарочито у финансиским законима, у каквим крупним подузећима, у каквом зајму или уговору са којим су скопчани велики издатци; кад среска скупштина реши да се подигну установе, грађевине, које ће срез стајати много