Topola

I. Olympski bogovi. Herme.

49

lon opet svoja goveda, ali ih dragovoljno prepusti mladjemu bratu, a taj mu dade u zamjenu lyru, koju bješe izumio. Tako postane Herme bog stada i paše, a Apollon se odslije svom ljubavi posveti glasbenim umjetnostim. U znak podpuna izmirenja pokloni Apollon bratu još zlatnu čarobničku palicu, kojom on dieli sreću i blagoslov, komu hoće, i odtada živu njih dvojica u najusrdnijem prijateljstvu i ljubavi, kao što su oba jednako mili sinovi svomu otcu Zeusu. Dočim Apollon prvotno znači prijatan blagi sunčev sjaj, znamenuje Herme sa prirodne si strane vjetar i kišu. Kiša i sunčev sjaj jesu zajedno izIjevi najvišega nebeskoga boga ili, govoreći jezikom mythologije, njegova djeca. No oba se ukazuju i po oduzeću prirodnoga im znamena dobrostivimi, Ijudskomu rodu koristnimi bići, i s toga je pojmljivo, zašto je u mnogih čestih svoga bića Herme ravan Apollonu. Ali glavna im razlika jest to, što je Apollon kao bog svjetla postao zastupnik više duševne inteligencije, a Herme predstavnik praktične opreznosti. Najznatnije strane Hermova bića jesu ovo. Ponajprije bog plodonosne kiše jest u obće davalac svih dobrih darova u najraznolikijih prilikah ljudskoga života. Kao što promiče plodovitost stada, tako daje i blagoslov i uspjeh svim ljudskim podhvatom, osobito trgovačkim. Grci, uviek lukavi i za dobitkom hlepteći trgovci, moradoše osobita štovanja vriednim smatrati Herma tako kao zaštitnika cesta i puteva, kako i kao prijazna pratioca putujućih trgovaca. S toga mu podigoše na drumovih u znak štovanja tako zvana Herme, obične kamene stupove ili drveno kolje sa jednom ili više glava (ovo na križepućih), koji ujedno bijahu putokazi. Često ih dizahu i po gradskih ulicah i na javnih trgovih. No Herme ne prati i ne štiti samo trgovce na putovanju, on im daje i mudrost i lukavost, da uzmognu druge nadhitriti. I .tako morade bog, koji je sam odpočeo svoj život lukavo obavljenom kradjom, mime duše gledati, kako ga tati i varalice, prije no začnu svoje

Mythologija.