Topola

93

васпптавају се нека деца у нарочитхш заводима или пнстптутима, који дају, у исто време, и до.uafie васпитање и школско образовање. Такви су заводп потребнп за глухонему, слепу и слабоумну децу, за сиротну децу, која су пре времена остала без родитељске помоћи, за покварену децу и за младе преступнике и злочинце. Свхх овн заводи дају основно образовање, -али впше у ирактично.и правцу. Ну они раде и на том, да се у деце развију пли замене и оне силе, којих им не достаје од природе, или услед неповољнпх друштвених прплика. Тако, глухонема деца уче говорити и уче разумевати шта други говоре, гледајући у њихова уста. Слеиа деца уче читати испупчена слова с помоћу пппања и уче писатп, употребљавајући неке нарочите знаке (тачке). Слабоу.ина деца уче исте предмете као хх ученици основне школе, али спорије, у мањем обиму II с мпого впше очпгледности. У сиротињској школи поступа се родитељски тако, да деца не осећају губитка и заштите својих родитеља. У заводу за иоирављање пази се нарочито на владање деце. У свима овим заводима уче се наставни предмети основне школе, у мањем или већем обиму, а нарочита се пажња обраћа на ручне радове, да би се ученици зарана спремили за оне стручне радове, који he им доцније давати интересантно занимање и уједно материјално обезбеђење. Према деци у овим заводима треба поступати олаго и хумано, па и према поквареној деци, јер такво he их поступање најпре задобити и припи-