Topola

94

томити. Све су то више или мање несрећна деца, према којима треба имати сажаљењ&. Овде треба п много стриљења, како ири непосредном васпитавању тако и при настави. У заводу мора владатп иотпун поредак; зато је потребан неирекидан надзор. Заводу припада и физичко васпптање деце; с тога су потребнп: добра храна, здрав стан, подесно одело, што већа чистота, умерен рад, прпјатне игре и забаве, довољан одмор и т. д. Они ученпци основне школе, чпје су куће далеко од школе, не могу зими походити школу од куће, него се морају настанити и пздржаватп у школској згради. Овде их мора надзправатп учптељ, уз иомоћ старијих и вештијпх ученпка као редара. Ну ово се може избећп тако, да се у оно време, кад је најјача зима, ирекине рад у школи, или да учитељ иутује од места до места, па да се свуда задржава по неко време ради поучавања деце, које после продужавају њпхови родитељи (као у Шведској и Норвешкој). Пнтернатскога или заједничкога жпвљења и образовања пма још и у другим прпликама, као прп општем образовању ученика и ученпца средњих и виших школа, п при стручном образовању будућих учитеља, свештеника, економа и т. д. Ако се овп заводи, по свом уређењу, приближавају правилиоме иородичноме животу, онда они могу донекле заменити домаће васпитање, као што је то у неким енглеским средњпм п вишим школама, где ученици, у мањпм групама, жпве у одвојеним мањим зградама или павиљонима, ужива-