Topola

103

старога језика спремају се они за прелаз на виши ступањ. Учењем оних првпх предмета усавршују се нарочито силе оиажања, и мишљењ а; учењем језика развија се сила иамћења,, а учењем вештина сила фантасије. У вишим разредима образује се интелекат с помоћу конкретно-апстрактнпх и аистрактних предмета, изучавањем наука на културпо-историјској основп, и то с већом самосталношћу, улазећи и у сложеније социјалвРв науке и у, најтеже, науке духовне, које се после продужавају у великој школи, нарочито у философском Факултету. 2'i Морални задатак: у нижим разредима развијају се морална и религијска осећања и навике, а парочито се негују индивидуалне врлине у погледу на савесно вршење школских и других дужности. А у вишим разредима развијају се мора.лна свест и морална вол>а, и то образују се и утврђују се у ученика етичке идеје и моралне максиме, негују се социјалне и хумане врлине, нарочито отачаствољубље, родољубље и човекољубље. На нижем ступњу помаже томе религијокоисторијска иастава, а па вишем ступњу историјско-литерарна настава, нарочито читање разних списа из народне књижевности и из туђих литература. Морално васпитање у гимназији не сме се сматрати као нешто узгредно, него се мора узети као главни посао у овој хуманистичкој школи, којој је предмет нарочито нроучавање човечјега и друштвенога живота. С тога се и иастава и цео остали школски живот, па и домаћи и друш-