Topola

161

кад су бами, а нарочито кад уче нешто ка иа.мет. Мисао постаје јаснија, кад се гласно искаже говором п кад се забележи; а може битп још одређенпја, ако се то чини упоредо на два или више језика. Само код зрелих људи може бити читање п репродуковање мисли п речп без изражавања или без гласнога говора; али и они неки пут шапћу прп читању, да би неку мисао јасније схватили и боље задржалн. Из тих разлога, наставник паглагшује јаче нове речи, Фразе и облике и још их бел.ежи на табли за време предавања; а ученици то тако исто понављају, Фпксирају и преписују. Леие илустрације у читанкама и у другим књигама и листовима могу појачати интерес ученика за лектиру. Гледање слика побуђује често и зреле људе, да ирочитају иешто, што иначе не би читали; а то још впше привлачи омладину. Деца радо гледају слике, и питају старије, шта оне значе и шта пише у књизи о оном што је ту наслпкано. Ову радозналост можемо корисно употребити и при учењу туђега језика, нарочито у најпижим разредима; зато би добро било, кад би се овде употребљавале илустроване читанке. Употребом слика и других очигледиих средстава при тако званом неиосредном начину учења туђега језика искључује се споразумевање између наставгшка и ученика на матерњем језику, него се учење туђих речи и реченица везује непосредно за ствари или за њихове слике, као што то бива у ирвом детињству при учењу матерњега језика-

ПОСЕБНА ИЕДАГОГИКА