Topola

29

друштвенога п иолитичкога живота нашега народа у свима крајевима. У српској школи не сме се учити ни један туђ језик; али ученици треба да науче разликовати оно што је српско од онога што је туђе. llpu предавању поменутих националних предмета треба врло вешто и смотрено поступати, како бп пх ученици могли добро разумети и заволети, те да се тим начином у њих развију национална осећања и патриотске тежње. Нарочито се треба чувати при том дресуре, ): ,бубања, с< вештачења, аФектације, мучења и у опште грубога механизма и неприродности; јер знање тако добивено ученици не би могли ни ирименити у животу; а сама писменост, без дубљега утицаја иа осећања и на вољу, може се и на зло употребити. Све иредмете у једном разреду основне школе предаје један учитељ. Иредавања трају обично четири часа иа дан, пре и после подне, или само пре подне. Све што је прописано наставним програмима, учи се готово искључиво у самој школи; а код куће се учи мало илп ни мало. Ово важи нарочито за најниже разреде. Успех се, при свем том, може постићи, ако се при предавањима свуда употребљавају потребна средства за разумевање, ако се ученици често пропптују, и ако се правилно вежбају. Иу овде се претпоставља, да се учеиици ке иреоитерећавају наставним материјалом; јер и ако сила иамћења, расте од шесте до дванаесте године, сила мишљењ а не расте с њом упоредо,