Topola

њему запушена уста. Власт забрањује „Шумадинку 11 , као лист који је почео „управо пркосити правитељству нашем“.'

Исти либералан дух који се осећа у списима Матића, Цукића, Ненадовића, осеКа се и у беседама и саставима лицејских ђака. У „Невену Слоге“, који је 1849 издала Дружина младежи српске, Јеврем Грујић разлаже како је држава дужна обезбедити народу поред спољашње слободе још и унутрашњу. Јер циљ је државе благостање њених поданика, а један народ без унутрашње слободе, који бива „од владатеља и чиновника произвољно гњечен“, „није у благостању“. Унутрашња се слобода састоји у томе да „влада буде извршитељ воље народа, која се у законима на скупштини или другчије донешеним показује“. Где тога није, држава је „обор на коме ни од куд нема врата, тамница без прозора“. После овог резоновања у опште, ГрујиГ прелази на наш народ. „Наш народ нити јеспољашње нити унутрашње слободан. Није спољашње зашто Турчину арач плаГа Није унутрашње, зашто нема —не зна а готово и не да му се да зна и за каква права своја он је голо средство, које сад један сад други за цељи своје употребљава“. Наш народ није дакле, у благостању него у злостању;држава наша „није свој задатак испунила".

Цела дружина младежи српске расположена је непријатељски према тадашњој олигархијској управи. Она је основана с потајном намером да буде као неки протест и отпор противу те управе. У главама тих младих људи залегла се ова идеја. Срби су један велики народ, који је досад зло пролазио само због великашких завада. Те исте заваде које су нас једанпут одвеле на Косово, појавиле су се опет. Саветници су се позавађали између себе, а сав остали свет пристао у њихову свађу, држеТи се један Петронијеви-ћа, други Кни-Ганина, треТи Вучића итд. Сваки је у Србији постао „приврженик" овог или оног саветника. Али уједињена лицејска омладина неТе да служи ниједном великашу него целом народу; њена слога треба да буде припрема опште народне слоге, која нам једина може повратити стару славу и величину. Разуме се, та ђачка слога постојала је вИше на језику него на делу, ити исти младиТи који су се били заверили да својом слогом покају Косово, нису могли никако да се сложе да ли Це у „Невен Слоге“ унети само радове у стиховима или такође и радове

1 О политнчкола значају „Шумадинке“, М. К. Борисављевић, Забраиа „Шумадинке".

67

ШКО Л Е