Topola

27

peut être la mort“. L’ Évolution créatrice p.- 293 t. 1 ) Овим CMO завршиди издагање Бергзонове фидозофије. Остаје нам још да y некодико редова карактершпемо подожај те фидозофије y псторији људског знања онако како тај подожај сам Бергзон карактерише. Основна интуиција, од воје подази Бергзонова фидозофија, то je интуиција реалногЈграјања, вре* мена као стварачке еводуције. По Бергзону цедокупна досадашња еаука и фидозофија нвсу увидеде праву природу вреиева, и то стога, што су ове искључиво творевине интелигенције. Иатедигендија, међутим, није y стању да схвати трајање, она ce задржава само на појединим момевтима трајања које Фиксира, она je y стању да схвати само непокрехео, укратко она je кинематографске природе. У кретању, међутим, оно што je битно то je ирелаз од једвог подожаја на други, a тај прелаз интедигенција није y стању да схвати, она предази преко љега као да не постоји. Тако схватају трајаве стара наука и филозофија, па тако га схватају и нова наука и фидозофија. Истиеа да y схватању трајања између њих

*) „Сва ce жива бића узајалшо држе, и сва ce подају истом огромном потиску. Животиња ce ослања на биљку, човек јаше на животињском свету, a целокупно човечанство, y простору и y времену, представља једну неизмерну војску, која галогшра поред сваког од нас, испред и иза нас, y једном неоодољивом нападу способном да смрви сваки отпор, и да савлада многе сметње, па можда и саму смрт“.