Topola

44

преставом предмета, који задовољство изазива, афект мржње афект бода епојен са преставом предмета који бод изазива, и т. д. Пошто афекти бода нису ништа друго до пасивни афеати, афекти усдед којих трпи и тедо и дух, афекти који престављају несавршенство његово, то су ти афекти y исто доба и израз самог инадекватног cassant нашег, пошто ми само y тодико и сазаајеао ствари инадекватно, y кодико их сазнајемо непотпуно и несавршено. Ако су пасивни аФекти вродукт инадекватног сазнања нашег, онда ce они могу еамо тако увнштити, само тако можемо их ce осдободити, ако ишчезпе инадекпатво сазнање, ако место инадекватног сазнања дође адекватео. Један исти тедеени утисак, који производи y нама бод и кога инадекватво сазнајемо, престаје y вана производитп бод чим га адекватно сазнамо, јер чим га адекватно сазнамо ми постајемо савршенвји, a предаз савршенству увек je праћен афекточ задовољства. Један афект може бвти унвштен само другим супротним афектом, нојд je јачи од њега, немогуће je да један афект игачезне утидајем чисто? разума и чисте воље, као што ce то обичво занишља. Чисти разум ве може уништити никакав афект, јер je разум за себе без икаквог активитета ; чиста вод>а имада би y себи активитета! али чиста спонтава сдободна воља не постоји, она je плузија. Орема толе један афект може бити уништев иди спречен само другим супротвим афектом, афекат бола афектом задовољства, аs>скат задовољства