Topola

73

иозга било са атомима целога тела), чиме би ce тврдила њееа свеарисутност y простору тих атома ; или ce друго може узета да душа стоји y вези само са једним атомом тела ; или ce треће може узети да она опет стоји y вези са једним атомом, али тако да ce налази y истом месту са овии одн. да ce обоје продиру (пробојност душе и .атома била би немогућа кад би душа била тачва одн. атом са привлачним"и одбојним силама). Квалитативни атрибути душе су по Бошковићу способноет (апстрактног) мишљења и способност саонтаног делаља (или слободне воље), атрибути који недостају иатеријалним атомима. Да постоји Бог као духовно биће и творац света, y то Бошковић не сумња (телеолошки доказ за њега je од пресудне вазкности). Бог je свеирисутан y свету, свемоћан и свеблаг. Али његова доброта није y стању да створи најбољи од свих могућих светова (као што je то тврдио Лајбниц), јер најбољи свет не постоји y самом појму, пошто ce од сваког датог света може замислити други већи и бољи. Питање о бесмртности душе као и о атрибутима Божанства сматра Бошковић да je откровењем решено.

3.

Ако покуваамо дати један кратак критички прегдед Бошковићеве фидозофске доктрине, доћи ћемо до OBOi' резудтата. Бошковићева теорија материје не може ce одржати y свима својим основним тврђењима. Сиде, које би дедоваде на даљину, нема,