Topola

93

осећају, он je само један данац. који их окива н од којег ce они морају осдободити. Прогрес историјски баш ce и састоји y томе, да ce људско друштво што више користи иманентаом сдободом, која je човеку као свесном бићу дата, и која je y стању, да штетне посдедице чистог механизма откдони. Ми смо још врдо дадеко од рационадне употребе наше сдободе y том погдеду, и отуда je још увек покоравање нужности природе најбоље срество, да ако не кроз живот прођемо a оно да ce за недаће његове утешимо. Мухамедова доктрина Фатадизма, и ако дакде y теорији није тачна, ипак y пракси има превагу над сунротном доктрином. Мухамедова редигија, веди Кардајд, истина да je претрпана забдудама и дажима, ади она пије победила и не побеђује том својом страном, већ истином која je y њој. Света књига Мухамедаваца, Коран Мухамедов, спада y најгоре написане књиге ; али ипак њу je писао један искрен човек, пксао je оно гато му je бидо на срцу, a то je главно. Његова доктрина раја и пакда сасвпм je наивна : ади оно жто je он тиме хтео изразиш дубоко je и истинито. Да наше радње имају вечне вредности, да овај наш живот од шесет година, веди Кардајл, носи пдодове за собом који су вечити, да је дужност ствар бесмртна, то je ведика истпна коју je Мухамед изразао y своме учењу о рају и пакду. Карлајдов есеј о Мухамеду по мом мишљењу најбољи je од свих : y њему он je уеео еајвише си-