Učitelj

72

и ова два случаја премештаје не треба вршити у току школске године, из разлога, који ће ниже следовати. Јер свакојако ваља знати ово. Ако је учитељ немаран, ако дакле не врши своју дужност по законима и наредбама, онда је законско поље веома широко, да се учитељ врати на пут тачног отправљања свога посла. На шрвом месту долази опомена, па укор, па за тим и новчана казна. Аво га и ова п10следња казна, која задире у интересе џепа, не може да поправи, онда је са свим јасно, да ту не помажу никакви званични медикаменгти, и да ту треба употребити један радикалан лек, који

је једини кадар да излечи школу ОД.

нерадника и небрига, али и тај радивални лек није премештање у невреме. (ве ово што смо казали за случај кад је учитељ нерадник, важи и за случај, кад је учитељ неуљудног владања. Само и у једном и у другом случају желели би да су Факта на средини, да се дакле нико ни за длаку не казни, докле се потпуно не докаже, да је учитељ доиста крив за оно, за што сетужи. Ово последње наравно не треба да важи само за учитеље, већ за свакога грађанина ове земље. Јер одиста се упракси показало, да премештаји не дају ни најприближније оне резултате, ради којих се врше, па ма се они вршилииз ма каквих побуда.

Има још један случај где ми немамо ништа против премештаја по потреби. Случај је овај: лош учитељ заузима врло добро место, и то место има више услова за рад и за живот. У оваком случају, кад се само позитивно зна да је овако, као што ми велимо, са свим је правично и умесно, да се лош учи-

тељ покрене са доброг места и да се на добро место доведе добар учитељ. Овако премештање учитеља, опет понављамо кад се оно врши по позитивним Фактима, одобравамо и с тога, што је то један услов за потстицање на рад, ради одржања места. Самону овом случају мишлења смо, да премештај не треба вршими у току школске године.

Ми смо побројали случајеве, кад учитељ може бити премештен, или тачније да речемо кад треба да буде премештен, али смо се одсудно изравили против премештаја у току школске године у сваком боговетном случају. Сад ћемо изнеги наше разлоге, којима ћемо оправдати наше гледиште.

Прва хрђава последица, Коју собом доноси за школу премештај учитеља у недоба, јесте та, што се таквим пре-

мештајем у један исти мах руши 0от-

почети, и у неколико свршени, посао школеки. Учитељ, који дође натуђ посао не може, и да хоће, радити ни урадити оно што треба ни онолико колико треба, особито у данашње доба, кад још постоји битна разлика у раду школских посленика. Но баш и кад не би постојале велике разлике између радова школских посленика, опет се никад не може постићи онај ресултат у раду, какав се постиже, кад човек сам отпочне, а сам и доврши неки посао. Редак је изузетак од овог правила. Овде је сад главно питање, ко највише пати од тога, што се школски посао, због премештаја учитеља у недоба, не ради. као што треба % Ту нема сумње, да од тога пате деца, која се уче по школама, а она за-

нв о екл аса:

Ја ју