Učitelj

Да сведемо у кратко цео наш говор о човеку у учитељу 1). Прост учитељ не развија нити дух, племенита осећања, тело у својих ђака нити приближује школу животу. Дужност је друштву и држави, ако хоће да имају свесне и разборите, самосталне и поштене грађане, да ове оспособе стварајући им прилике, како би одговорили своме задатку. 2) Строги учитељ да умерава своју раздражљиву нарав, у

КОЛИКО ·

више може, како би развијао способности ђачке на мио начин; да држава и друштво отклањају све неприлике које би утицале на раздражљивост његову, јер сви учитељи нису прави Философи. 8) Учитељ који коће да буде прави учитељ деци мора да тежи да замени што више може брижљиву и трпвљиву матер; да је као отац и као | дете с децом.

ОВЕ

Т. Г. УЧИТЕЉИМА И УЧИТЕЉКАМА СРЕЗА ПОЖКАРЕВАЧКОГ,

Учитељско удружење једино је јамство за свестрано учитељско унапређење. У тој цељи и образовасмо у договору са пожаревачким учитељима збо учитељски у Пожаревцу, да предавањима из појединих наука усавршавамо сами себе у наставничкој дужности и да са оно мало месечна улога осигурамо наш заједнички орган «Учитељ» а на послетку сваког од нас, од невиђене беде. Закони наши мало јамче учитељу за свој опстанак и док је жив, а по његовој смрти остаје му породица на милост Богу и судбини.

У том истом времену, кад се збор учитељски у Пожаревцу беше образовао, изађоше свима нама познати расписи г. министра просвете. Они су млоге од вас збунили и застрашили, али ви сте хрђаво разумели расписе г. министра. У њима не стоји да су забрањени 360рови. Зборови су дозвољени, само да испунимо у њима — расписима — поменуте услове. За људе, који су одушев_љени за какав посао никад препреке нема, Немојмо само сувише прецењи-

вати ствар. Што се тиче осуства, старалац школски мора према распису баш дозволити учитељу да иде на збор, само да то буде у празничпе дане. Јер у празничним данима учитељ не држи часове у школи. Забранити му, да се и у празничним данима удали за који сахат од школе, као на учитељ. збор, значило би осудити га ни крива ни дужна на некав вечити затвор без пресуде, а то се оним расписима никако не може тумачити. Што се тиче политичких агитација, таково што не може на нашим зборовима да буде. Држати по које предавање на збору нН. пр. о новим мерама; из српског језика; историје или земљописа и др. ради нашег усавршавања, не може се узети ни у какво агитовање. То радимо на зборовима и тај је рад и прописан у штатутима учитељског удружења. Дакле ваша је зебња, браћо, неоснована.

У осталом и сами знате: да нити наш рад учитељски, нити наш положај па ни сам позив учитељски недопушта, нам да благујемо. Ми смо трудбеници,