Učitelj

280

ново.“ То је истина. Ми смо већ казали, да се у извесним случајима, овај метод примењује самопроизвољно. Ми смо по-

казали, да се у сувременим васпитним

системама исказује неки покрет к правој системи. Овде, као и пре, може се опазити, да се сила природне реакције — по добротворном поретку ствари постојано примењује к потрејама времена. Родитељско незадовољство изражава се у жестоком поступању, када се и Код деце појављују варварска, својства, и с друге стране изражава се не тако грубо у више развијеном

друштву, где је усљед тога, понашање према деци више меко. Но нас се овде највише тиче та примедба, да израз

родитељског незадовољства, који буде

изазван једним од таквих преступа, покаже своје дело као нешто сразмерно са силом, која везује родитеље с децом. Оно ће урадити у овом случају пропорционално доследности, с којом је дисциплина природних последица била проведена у другим случајима. Доказ за ово може наћи сваки у својим сопственим олпитима, ако само хоће да

разуме ствар. (ПАСТАВИЋЕ СЕ)

__. _|»-_--_- 2

ХИГИЈЕНА У основној школи.

Књига треба да иде за очима а не очи за књигом.

То је педагошко правило, које бисмо желели да видимо написано на свима школским зидовима, као што је некада писано: за сваку ствар по једно место и свака ствар на своме месту.

До год наши учитељи не буду имали бар елементарних хигијенских појмова, а нарочито док добро не схвате значај практичне хигијене, дотле ће се продужавати рђав положај тога при различитим дечијим радовима у школи, а отуд и све неминовне последице (грбавост, кратковидост и т, А.)

Није давно биао, кад је нашим учитељима било све једно какав ће положај дете да заузме кад чита или пише; 2 сигурно нећемо претерати ако речемо да таквих има на жалост много и данас.

Нико не може порећи да је оно мало добрих учитеља дала учитељска школа, То ће сваки признати, а то је и главна цељ те школе. (С тога, никако нисмо

могли да разумемо онај прошлогодишњи предлог г. министра просвете. Сваки пријатељ напретка очекивао је тај предлог као озебао сунце, мислећи да ће се њим учинити коренитије преуређење, ла ће се школа подићи на бољу ногу. Мислило се да ће се тим удатити темељ за преуређење основ. школа. Ну, на срам напретка и просвете а на несрећу земље и народа, он хтеде да је унизи; хтеде да смањи број година за учење, да укине и да смањи обим учења баш из оних предмета који су живот, душа те школе, без којих би учитељ био инквизитар тела и духа дечијег, То су биле природне науке. Најјачи његов разлог беше за то: „учитељска школа надбацује своју задаћу“ (19) Великом срећом предлог пропаде, за шта има да благодари природној разборитости „простих посланика“ а никако „стручној школској комисији“,