Učitelj

372

падне се неки послужитељ школски, који у тколи своје послове до крајности рђаво и нередно врши, само с тога, што им он н. пр. доставља све ситнице из учитељевот живота и рада, што њих веома интересује. И с тога, ма да то учитељ непрестано тражи, они тог послужитеља никако неће да отпуште. И тако, због једне ситнице, учитељ је приморан да се и среском капетану жали, и да ваздан главобољише. О тога је најбоље, да се, како погађање тако и отпуштање школског послужитеља, преда у руке школском одбору, који ће тај посао вршити у споразуму са учитељем. Истина. да су то ситнице, али баш с тога, што те ситнице нису уређене, често пати школа и сувише.

.) Школски одбор решава за сваки трошак, који на школу има да се учини. — Разложност овога, мислим, није нужно доказивати. Да ли ће да се оправи школа, да ли да се набави ово или оно за школу — то све сада понајвише зависи од личног расположења кмета и стараоца школског. Ако су они у пријатељству с учитељем, или ако га се боје, или ако их на то нагони среска власт, онда од свега јоп и може нешто да буде. Ако ли нема свију тих услова — не надај се ничему. Време је да се и то преда у руке једном нарочитом школском одбору, који ће престављати целу општину, и који се при решавању, да ли да се учини овај или онај трошак, неће обзирати на личне односе, који постоје међ учитељем, кметом и стараоцем, већ ће га при целом послу руководити једино воља целе општине. Ако је учитељ, својим радом и понашањем, био кадар да за-

добије љубав општинара према школи, онда ће школски одбор одобрити сваки трошак, потребан школи, па ма учитељ био у највећој завади с метом или стараоцем школским (што, разуме се, свакојако треба избегавати).

8.) Школски одбор прима жалбе ђачњих родитеља на учитеља, и ретава о тим жалбама. Како год узмемо, у сваком случају, најбоље је кад има један засебан школски одбор, који решава о школским стварима. Мало пре смо прет-

поставили случај да је учитељ ваљан, а,

кмет и старалац —- неваљају, и видели смо како је у том случају врло корисно, да о свима трошковима, који на школу треба да се учине, решава школски одбор. Али може да буде и тај случај, а врло често и бива, да су и учитељ и кмет и старалац, сви од реда, неваваљи. Учитељ имајући у томе свог интереса, с једним дететом поступа овако а с другим онако. Старалац и кмет потпомажу га у томе, јер суу ортаклуку. Поједини сељаци жале се општинском суду, али вајде никакве. Кале се и капетану среском, али и ту се ништа не овајде, јер капетан је можда и поставио истог кмета — лопужу. Па шта да раде сад Једини је излаз да, све то расправља и решава нарочити школски одбор, у коме је оличена цела општина. Само тако може бити правде, вад се њено иврицање не остави двојци или тројци, већ кад се тај посао преда, целој општини у руке. Само се на тај начин могу укратити злоупотребе, и никако друкчије! |

9.) Школски одбор да решава: да ли има места, да неки ђак буде исписан. — Нарочито при овом, многи учитељи чине злоупотребе ради свог личног