Učitelj

451

Али пије довољно да човек има само знања 0 спољној природи; он треба да познаје и самога себе. Из којих се делова састоји човеково тело; за што је ту сваки тај део, какав је његов задатак; у чему се састоји духовни живот човеков; каква је свеза између духа и тела; — ето то су питања, са којима треба да је на чисто образован човек. И знање ове врсте даје се у школама, негде више негде мање, Али то није све, што о човеку треба знати. Поред овога описног знања, нужно је још да се зна како је постао и како се је поступно развијао човек. И ово знање лруге врс:е, које би могло доћи у науку о постанку организма, много би више вредило по умни развитак ђака, но просто описно знање: због чега би више вредило, речено је мало

час. Као што видите дакле, и овде је

једна велика оскудица у свима данашњим школама.

Осим свега досадашњег, образован човек ваља да има довољно знања и о друштву људском, о човечанству. Па, колико ту школа притиче у помоћ '

Имати потпуног знања, бар у главноме, о извесном предмету зачи знати двоје о њему; прво, знати како тај предмет изгледа и у опште какав је сад, кад га посматрамо; и друго, знати како је постао и како се је до данас развијао. Исто је тако и овде. Само онај може рећи да има знања о ч0вечанству, или о људскеме друштву, који зна како живе данашња и најобразованија и најсуровија друштва, па не само то, већ који зна како су постала прва људска друштва и како се је човечанство до данас развијало.

Дакле на првом месту долази да се

зна, каквих данас има друштава и како она живе. Ово се знање најлакше може добити из земљописа, али не из земљописа као што се данас учи. Не велим да не треба знати реке, планинске ланце, мора, заливе итд., што припада извесној држави, али сваки ће признати, да би много занимљивије и кориспије било, кад би се већа пажња обратила на живот онога народа, ш!'о је у тој држави. Чиле се занима народ у извесној држави % Колико та држава има прихода од земљорадње, а колико од индустрије Да ли је већа увозна трговина, или извозна 7 Шта се извози а шта увози, Како је сво то богаство подељено међ чланове народа% Колико у том народу има великих богаташа, а колико има пролетара, без икакве својине“ Како живи маса народа по селима, а како по варошима # Ето питања, на која треба дати одговор код сваке државе и код свавог народа. Две трећине политичког земљописа треба да је заузето одговорима на питања те врсте; а ређање појединих река, планина итд. треба да уђе у земљонис као спореднији део. Међу тим, у данашњим школским земљописима ред је преокренут. Као што видите, школска настава не даје готово ни мало онаквог знања, које би човеку дало појма о данашњем друштву. __Али није довољно знати само какво је сувремено друштво. Човек, који према својим силама не ради да се поправе рђаве стране, којих данашње друштво има по више, није истински образован човек. Али пре тога треба, да је упозпат са начинима, помоћу којих се може побољшати оно што не ваља. А данашње друштво доиста, има