Učitelj

486.

диимићикиилите

ње рачунских задатака и извођење из њих аритметичких правила, већ је се безусловно тражила очигледност као неопходна основица целокупног рада, да све скупа на крај краја изврши умни развитак. Дакле у самом основном појимању бројева (4 њихових односа) пошло се од стварних примера. Тиме је број са својим именом добио и ствар, а поједине речи смисла, значења, без којих би цео разговор осто пуст, а сам рад бесмислица. Поступном применом рачунских задатака развијао се дечији ум по обиму, а систематисањем појединих задатава у њихову

РОБЕРТ ОВЕН

| зараза.

везу образовало се дечије размишљање с његове каквоћпе стране. У један мах вежбала се и моћ судиља и уобразиља. Накратко, употребом те инлукцеоне методе, до њених крајњих граница, смерало се не само материјалном ну и формалном образовању — јер једно: потпуњава друго. Тиме је очигледност заузела у настави рачунања, своје намењено место, а механично учење, без икаквог разумевања, памћење голих знакова, речи и појмова, без свесног суделовања, осуђено је на вечито прогонство из школе као

(НАСТАВИЋЕ СЕ)

КАО ПЕДАГОГ,

по РУСКОМ

Међу многим педагозима, који су радили у Енглеској, па и међу онима који радише и у другим државама — особиту пажњу заслужује Роберт Овен. Он је први међу енглеским педагозима, који је најбоље схватио сву неприродност социјално-економног уређења данашњега друштва; он је први од педагога енглеских показао прстом на пролетаријат енглескога друштва, који се све више и више множи; он је доброчинство, кога су неки енглески педагози Филозофи препоручивали као једино срество против сиротиње, сматрао као палијативну меру, која само маскира али не уништава, зло из корена.

Роберт Овен роћен је 1771 год. у варошици Њутоњу у грофији Монгомери. Његови родитељи беху људи сиромашни, те зато не могадијаху своме сину дати доброга теорискога образовања. Бринући се само о томе, како ће њихов син доцније зарађивати себи свакидашњи хлеб, — они су још у његовом детињсту мислили да га даду на практичан рад. Девет година је био ону трговини, и ту је врло рано показао нео-

бичну практичку смелост. Као трговачки заступник путовао је он по разним варошима и местима у Енглеској, и у томе путовању и трговачким пословима придобио је он доста практичкога знања па јен успео да нешто мало и заради. Затим је дуго био у Фабрици негога Деља, чијом се ћерком и ожени. После неког времена Дељ сасвим уступи Фабрику своме зету Овену. То је било 1789 год. и од тада почне сјајни период рада Овеновог у корист радничке класе.

Дељова Фабрика налазила се у Шотској, где је он основао читаву насеобину под именом Њу-Ленарк. Радници фабрички видећи да им се рад експлоатише и да га господари угњетавају свима могућим начинима, — радили су сасвим 663 воље, а при томе немајући доброга домаћег васпитања беху и лењи и неморални. У Њу-Ленарку беше до 2000 - људи, радника, који су живили сасвим јадно. Особито су била деца несретна, јер су остајала без икаквога образовања па и без икаквих моралних | лекција; чим би мало одрасла одмах су их