Učitelj

и

и предлог спремљен и има доста велика сума за главницу Фонда — благодарећи последњој племенитој вољи пок. Јов. Гавриловића бив. саветника. Јер докле се год буду остављале удовице и сирочад учитељска без пензије дотке се мора учитељ старати дозвољеним а и недозвољеннм срествима да осигура своју породицу. 4 ово ће разуме се били на штету школи чи настави. До душе не можемо рећи да учитељско стање није мало боље него шко је било. Закон о «учитељ. платама“ повећао је и прву (пајмању) и последњу (највећу) плату учитељеву. Али он је (закон) пооштрио у раду све учитеље. Закон о „пензијама“ још би више привезао учитеље за школу, пошто би се постарао о удовицама и сирочадма њиховим. А закон о селидбеним трошковима доказао би учитељу, да је и он изједначен са осталим државним служитељима, и да је заклоњен колико толико од највеће казни „партијске самовоље,“ Она: министар просвете, који би дао народној школи и народ. учитељу ово што споменусмо, био би истински министар просвете народне, и добио би признања како од школе и учитеља, тако и од целог народа и свих пријатеља његових.

Кад би на овај начин била уређена основ. школа, спремно особље учитељско и осигурано стање његово, онда би

заиста морало бити бољег рада и већег успеха у основ. школи, Јер би учатељ био и спреман за свој посао, и осигурано му стање, па би онда концентрисао сав рад у школи. Иначе би морао да се стара о себи, својој породици, па тек о раду у школи. А ово

„је са свим природно а и паметно.

| Ко има све што му је потребно за живот, а живи паметно, тај је обично здрав. Здравље и чиста савест увек носе и добро расположење, а ово много вреди у сваком раду, па и учитељском Ако је учитељ здрав, осигуран, онда је и добро расположен. О тога љубазно прима децу, разговара се с њима родитељски, воле их и са свом их с вољом учи. Дакле: рад му јеу школи мио, јер га ради с вољом и од срца. Деца га пажљизо слушају, пазе све што им он каже па и науче. А таква је настава и плодна, јер нам за то јамчи учитељ својом стручном спремом. У оваквим срећним приликама, учитељ п0стаје родитељ и друг дечији и учи их | у шали, разговору, шетњи свуда, где му се да прилика за што. Настава децу не мори, јер није сувопарна, већ забавна, и не даје се у многој количини. Тако деца за кратко време науче много и то готово неосетно. Друвчије би то радио човек без спреме и воље, коме су главно мртве књиге, а не природа!

Ваљан учитељ обраћа пажњу при сваком предавању и на практичну страну на живост --, јер примена науке на живот, много заинтересује деду.

С тога дајте надлежни основној школи практичније и природније уређење, а учитељу самосталнији и безбриженији положај; па с правом захтевајте од школе и учитеља оно, што захтевају сви напреднији народи.

Не задовољите ли народне потребе односно школе, и правду односно учитељевог положаја у држави, ви онда сте виновници, што српска основна школа, и народни учитељ не дају повољне резултате. Д.