Učitelj

948

„Ове две преставе од чести су сличне, а од чести супротне. Оне се могу двојако дружити : прво по сличности : А — а — Б; друго по супротности на основу сличности: А—6—в—Б.“..

„Васпитање мора се тако удесити, да дете разуме оне преставе што у дух долазе. Оно мора знати у чему су преставе сличне а у чему супротне. Сем тога, мора се и у томе извежбати, да позна које су преставе међу собом са свим противне.“

„Ако се васпитање непрестано продужи у томе правцу, детету ће се положити први и најглавнији основ за логично милиљење п саморадњу.“

„Бад у васпитању овлада сталан закон да се једна мисао везује за друту по сличности и супротности, је с тим створена могућност да деца путем аналогије богате свој дух. Увек треба пазити да се предавање тако развије, да једна мисао буде у вези е другом, те да деца могу сама аналовијом а по среством згодних питања од стране васпитача да проналазе (изводе) истине. Ако се у настави тако поступе, онда се може рећи да дете прати наставника, да мисли о ономе што- се говори, да има у њега саморадње и да му је положен основ за стварачку мисао.“

„При механичком учењу преставе се трпају у дух као материјал на земљиште. Ово учење нема никакве вредности ни сталности. Преставе добијене овим начином учења не разумевају се, те за то нема услова ни за критеријум, т. ј., да ве преставе за удруживање удруже, а за одбацивање — одбаце. Све што је разбацано и неуредно губи се, па то је исто и са преставама.“ 0. .

онда

Ло:

1 Систем. — Сталност. — Воља.

„Има много противника системском учењу, системском васпитању у основној школи. Ти противници обично ве„У основној школи доста, је то да се дух детињ богати преставама. Оистем долази у више школе, а у основној школи он је убијство.“ — Ја сам против ових противника. Баш је нужно да се дух у првим годинама васпитања поведе оним путем којим се доцније мора кретати. Систем помаже да се оснује сталан принцип мишљења, да у целокупној душевној радњи буде правилности и реда, а по среством свега тога да се створи каравтер. Ако мисли нису уређене по сличности и супротности, већ само нагомилане, не може бити правилног, реалног мишљења, а с тим у једно ни сталности. Дух мора бити тако васпитан, да једна мисао изазива, све оне које су јој сличне или супротне, које говоре за њу или против ње. Колебљивост долави услед неизрађености, услед тога што су мисли растурене, што не може главна мисао да изазива остале имсли које говоре за њу или против ње.“

„Кад се системски васпитање непрестано продужује и тако јако развије, да ни једна мисао не може ући у дух и ту узети властитог „замљишта“ док се претходно не подвргне систему, онда се може рећи да је развијена јака, воља, која тежи да се увек одржи хармонија у души, да се систем мишљења, одржи у правилности и целини, 1. ј., да истине долазе у круг истина, а обмане у Бруг: обмана. | 5 | ла ас оле

„Према томе, све што се предаје под условима које споменусмо код „Логи-