Učitelj
НИ
Свака школа, а основна понајпре, | треба да је пре свега уређена сагласно законима пеихологије и педагогике. Она треба, поред тога, да врши и културно-историјски задатак, јер се целокупан друштвени и културни живот оснива на општем народном образовању. Имајући ово у виду, за школу се никад, и нико не може рећи, да је | она неки луксус, као што би се то, са ма кога гледишта, могло рећи за извесне установе у друштву или јед-
на овоме месту говорим. Једно само не могу да пропустим, а то је, да ја опажам једну замашну празнину у новоме закону о основним школама. По моме мишљењу, та празнина се састоји у томе, што међу наставним предметама нема „Науке о чувању здравља“. Колика је то празнина ја ћу показати одмах.
„Без здравља нема богатства“. Тако гласи пресуда народне мудрости. И одиста здрав човек, па ма и мало си-
ној држави. Према томе школа треба |
да подмирује бар оне потребе, које су нам нужне за садашњи напредак у културном животу.
Као год што се материјал, који се у основној (народној) школи учи, мора удешавати према ступњу дечијег развитка, исто се тако мора удешавати и целокупно уређење школе према народним потребама. Народна школа треба да научи младеж ономе, што јој је најнужније за живот. Ако школа не може да одговори овоме своме задатву, онда је у њој нужна реформа. По-
буда ради које је извршена реформа |
у досадашњој основној школи, могла је бити једино та, што досадашња, основна школа није ни у колико одговарала потребама народног образовања. И нема сумње, да ће се одмах тражити реформе и у овом новом уређењу основне школе, чим се у пракси покаже да је оно недовољно да народној маси да онолико образовања, к0лико јој је потребно, да може стално и сигурно корачати напред у своме културном животу. Колико ће садашња реформа у основној школи одговорити своде задатку, не узимам на себе да то унапред проричем, и да о томе
ротнији, пристао ти је свуда, док је слаб човек само један терет и себи и
| својима. Познато је већ да је наш на-
род од природе здрав и крепак. Али и природно здравље не може се одржати, ако га човек својим начином живота више руши него што га одршава. Многи људи примећавају, како !' нараштаји у пашем народу кржљаве. | Томе има више узрока, али као важан "узрок може се сматркти и то, што ваш | народ не зна готово ништа о условима за одржање свога здравља. А зар је пре био за то здрав и зар су му нараштаји били крепчији, што је знао услове за одржање здрнвља: То не. Али ваља знати какви су пређе били услови за живот и у селу и у варошима, каква је н. пр. била насељеност, какве су биле шуме итд. па према томе оцењивати узроке опадању нараштаја. У колико су данас ти услови лошији, у толико је потребније знање најнужнијих партија из науке о чувању здравља. То пак знање маси народа може дати само народна школа. Али, као што сам већ споменуо, нз народне школе избачена је „Поука о чувању здравља“. Питање је само да ли са разлогом '