Učitelj

389

ди" Та он ће само са телом стајати |

_пред нацртаним предметом а с ми_ лима зацело тамо где замишља да је стварни предмет.

Он ће дакле умети уживати у лепоме. Но осим тога што ће уживати у лепоме, оно је кадро да га побуђује и подсећа и на лепе одпосе у његовоме животу, особито у друштвеном погледу. |

А. шта да кажемо за онога другог посматраоца . . О Он ће непрестано дрмати првога за руку и вући га да иде кући јер њега то врло мало занима.

Далеко би ме одвело кад бих почео доказивати од колике је вредности за сваку љутеку радњу знати добро цртање. Да споменем само столара. Вешт столар т.ј. који добро зна и цртање, биће у два пут већој користи но онај што га не зна; јер не зна лица мора се много оштетити у материјалу кад не нацрта добро а почне да реже и струже. Ево једног згодног примера. Један столар у био је погодио са, преседником школског одбора да начини 10 скамија за основ. школу и то према ловом плану. Он је узео нацртани план и према њему начинио је 6 скамија. Кад их је донео, одмах се је видило да нису за употребу добре. Он није разумео надцртани план аи сам није умео цртати, па

је начинио скамије са великим греш-

5 | кама. Разуме се да му нису примљене | и да је се ту много оштетио. |

Тако ће, верујте проћи и кројач кад не надрта лепо и правилно по материји према мери колико где треба одсећи.

Није ми намера била ни оволико казати о цртању у ошште, но сам хтео да. покажем како је лако тај предмет предавати и колико он интересује децу.

Пре но што почнем говорити како би требало предавати да кажем шта је нужно припремити.

Учитељ треба да каже да сваки ђак донесе цртанку (књижицу на којој ће цртати, а она је изшпартана тачкицама које су једна од друге размакнуте по један сан. мет.). На свакој цртанки, на корицама ђак ће записати своје име. Осим цртанке мора сваки ђак донети оловку (плајваз ја сам са децом цртао с оловком Наг ит Љ 2). И цртанке и оловке држаће учитељ у своме орману, и само онда раздавати кад буду имали час за цртање. То вам је сав материјал за цртање. Неко ће рећи да сам заборавио казати да и гума треба. Не, она не ће требати, јер кад се постепено почну цртати лаке и просте ствари, онда ће се павићи дете да теже ствари пажљиво без грешки и брљања израђује, а најглавнији разлог да се гума не употребљује јесте тај што се деца привикавају да добро мотре шта раде, а. уједно ту је тек трава саморадња.

Ове године па и идуће не би требало да буде велике разлике између цртања у [. рав. и опогу Џ. Ш.и ТУ. јер како је једнима то нов предмет, тако је исто и другима. Ја миеслим да ни су учитељи Ш. и ТУ. раз. ни радили ове године из овог предмета оно што треба према распореду и наставном плану да раде, а и не

_ може се то са добрим успехом ни ра| Ашти без претходне спреме за то.