Učitelj
Ио
— Тако узети више именица, које казују | ове три речице метали пред њих» — ЕК сад у
имена н. пр. тица, риба, ствари кућче авлијске, баштенске, собне, црквепе, и т. л. па с њима још једном прећи сав досалањи рад.
Како је теби имер — А тебир — Томе до тебер — Шта ете ви (Одговор може бити: „мисмо деца“ нли „ми смо ђаци“). Онда ваља питати: Јесте ли ви женска деца или ђаци2“ — Но — Па соме се дају та имена н. пр. Стеван, Влајко, Боривој, Душан, и Т. д.2 А лају ли се она и женској децир — Кажи ми ти име неког женског дететар - Кажи ти неколико имена која дајемо женскима! А ти неколако која дајемо мушкима: — Шта казују ове речи — Па по томе шта казује нечије име како смо их назвадир — Дајемо ли сва ова имена мушкимар А женскимаР — Ног — (Нека дајемо мушкима, а друга женскима). Је су ли све ове именице једнаке — За што (За то, што једне казују имена мушка, а друге имена, женска).
Дакле све именице нису једнаке. Има их које казују имена мушка н ми њих зовемо: „Именице мушког рода“. Има их које казују имена женска и ми њих 20вемо: „Именице женског рода“. Но има још једних именица, које пе казују ни мушка ни женска имепа; ми те именице зовемо : „Именице сред. рода“.
Сад пазите, ја ћу вам показати по чему ће те познати ког је рода која именица. (Треба на табли наџисати речице : „тај“, „та“, „то“). Прочитај Боривоје шта сам написао на табли! Кажи ми сад једно мушко име! (Дете каже и. пр. Душан). Били ваљало кад бих ја казао „та“ Душанг — А, би ли ваљало, кад бих ја казао „то“ Душанр — Како би ваљало да, се каже 2 („Тај“ Душан).
Сад ваља узимати више именица м.р. и слагати их са речицом „тај“. Какве смо именице узимали до сада — Коју смо од
' А ако се ради у жен. школи онда питали: Је сте ли ви мушка деца или ђаци —
|
| запамтите, да свака именица пред којом
може стајати речица „тај“, јесте мушког рода. Ти! Поброј ми Васо све именице м. р. што
су у школи! Сто, — зид — патос — таван — прозор — сат. Ти именице м. р. што су у авлији! " " 8,1 Ћ а башти !
и т. д. Ког су рода све ове именице, што их сад изређасмор По чему знате да су именом. роби лед:
Овим путем објаснити деци и ово:
а) Свака именица пред којом може стајати речица „та“ јесте женског рода. Ти! Ти!
6) Свака имен. пред којом може стајати „то“ јесте средњег рода. Ти! Ти!
Које су именице м. р.2 — енског 2 -– Средњег 2
Колико нађосмо родова код именица 2 — Који су» —
Дакле код имен. има три рода: мушки, женски и средњи. Ти! Ти!
у
4. Видљиве им невидљиве именице. (СТВАРНЕ И М)СЛЕНЕ).
Повторити досадањи рад још једном па прећи на следеће:
Нађите децо чланак: „Кушање“. Читај ти н казуј сваку имен. до које дођеш! Милан — соба — сто — књига — рука прозор — поље — тица — јабука — и от, д. Какве оно беху ове речи 2 знаш ли ти шта је собарг — стор — књигардит,. д. Је си ли ти видео собу, сто, књигу, и т. де — Па дед ми ти кажи име неке ствари, коју си видео и руком пипао! Де ти! Ти! Ти! и тако редом, ако је могуће да, сваки каже бар по две три именице које казују имена ствари које су они видели или лица која онн познају.
Видимо ли ми све ове ствари што им поређасмо имена 2 — Можемо ли ми сваку ствар да видимо очима или руком да је додирнемо 2 — Какве су ове речи што каЗују имена тих ствари Ми ове именице совемо видљиве (стварне) за то што казују имена ствари које ми видимо, Ти! Ти!