Učitelj

се и колико се може од програма изу своје време изостави, или оно што

корисно да се замени кориснијим.

У садањем програму изложено је оно, чему се одавно тежило, и учему је наша школа трпела највећу оскудицу, а то је одређење, детаљност. Сад ће знати и учитељи шта ће радити и изасланици министарски какав ће успех од истих тражити. У њему је одређено све потанко, шта и колико треба деца "из појединих предмета да знаду, и тиме је отклоњена једна велика низгода.

Но план је ту, али књига за основну школу према плану удешених нема, а учитељ није у стању особито у четворазредним школама са једним учитељем, да сам изради сва предавања из речених предмета која му требају, јер му зато треба времена и метеријала. Најзад и с временом би се како тако кубурило, али материјала за двадесет и неколико предмета, чини нам се да је апсолутно немогуће наћи, особито сеоским учитељима, који су још оптерећени и са „продужним школама“. Оно ењига што се сме у основним школама употребљавати, а и њих је врло мало, одавна су преживели своје и време и век, сем буквара, читанчице, читанке за ЈП. разред и рачуница за све разреде ; свима осталим „неодобреним“ књигама забрањује се као што смо то у претпрошлом броју казали,

улазак у школу, и да се учитељи њима, |

као школским књигама служе. Оне пак друге „одобрене“ књиге, не само што су се преживеле, но ни уколико не одгова-

казали у претпрошлом броју, јер ако би

418

· се учитељи старих „одобрених“ књига дрвршити, па оно шта буде много да се |

жали, не би радили по новом програму, а

· ако би радили по новом програму, онда, буде непотпуно да се допуни или не-.

се не би могли држати и предавати по старим одобреним књигама. Учитељи се у овој прилици налазе у великој дилеми — неприлици. Па како да се ова неприлика отклони: — То је једно најтеже питање.

Почем је нов детаљни план и програм већ ступио у живот, нама се чини да би најбоље било, да се стави учитељима у дужност да се труде, да га достигну, па макар се у оскудици „одобрених“ књига служили и „неодобреним“. Најбоље би било кад би и само Министарство Шросвете одредило, којим се књигама од неодобрених могу учитељи за време служити, док се ненапишу потребне књиге по новом програму. Међутим министарство треба. у најкраћем току да се постара, да до добрих и савремених књига дође.

Ми се овом приликом усуђујемо казати: да нам се ни један од досадањих начина писања вњига за школу не допада. До сада су се писале књиге или наруџбином, а ретко и конкурсом. Првим начином има се слаба таранција за каквоћу књига, а другим начи-

ном тешко да се брзо до књига дође. По нашем скромном мнењу, најбоље

| би било да се остави слобода писа-

ња књига школскит. Програм је лу. Сад треба позвати писце, когод се осећа способан за коју грану науке, нек је напише. Књига мора одговарати потпуно наставном плану и програму, а

"да ли одговора треба Главни Просв.

Савет да каже. Но оће ли писад своје

| дело сам штампати или га, држави про-

; · дати, то је његова приватна ствар. Мирају новом програму, као што смо то већ |

нистарство у овом случају не би тре-

бало само никаку наредбу да издаје: