Učitelj
И
стајала пре десетину година. Поред тога ради се са надлежне страна, и радиће се, да настава напредује све више и више.
Кад се жели да неки посао напредује, онда на првом месту, као што је познато, ваља уклањати узроке, који сметају напредовању тога посла. Кад лекар лечи болесника, он неради ништа друго, већ отклања оне узроке, који производе болесно стање у организму. Кад народ почне падати у сиротињу и дуг, онда паметни н разборити управници истражују томе узроке, и одмах се старају, да зло отклоне тиме, што ће уклонити саме узроке. Кад једна њива не рађа добро, онда разборит земљорадник мора знати томе узроке и отклонит их. Кад у каквој општини, срезу и округу не иду послови као што треба и онако како је по народ најбоље, онда они који су позвани морају се старати да отклоне узроке који сметају слози и напретку.
Кад у школама не напредује настава,“
и не постижу се ресултати, какви се у данашње време постићи могу, онда, се морају уклањати узроци, који томе напретку сметају.
Наше основне школе напредују, али напредују лагано. Има више узрока за
што оне тако лагано напродуј ју. Ти узроци "морају "се што. пре уклањати. Ми овом приликом хоћемо да говоримо о једноме од оних узрока „–који—врло много смећу напретку наставе и оте-
жавају достигнуће, бар приближно,
правог успеха. Тај узрок јесте: један
учитељ у четири разреда.
Наша основна школа била је до скоро по селима троразредна, а по варошима четворазредна. И одиста је у
| селима била права троразредна шко-
, јер је један учитељ радио у три разреда. И ако се кад стекао онај главни услов за раздвајање разреда, а то је велик број ђака, очда није "било локала и наставника. Тако се то вечито петљало, или, што наш народ лепо вели, везивало се танко за слабо. Учитељ је често имао и голем број ђака и голем број предмета, а мало времена, и онда није знао куда ће и на коју ће страну. Читаоци већ знаду како је било тада у школама, али дај да видимо да ли је данас што друкчије '
Нови закон о основним школама, учинио је знатне промене у основној школи, Он је створио и нови наставни план и нове наставне програме за основну школу, који су израђени у Главном Просветном Савету. Осим тога, донео је, по мишљењу писца ових редова, и ту велику корист, што је основна школа подигнута на шесторавредну. Закон је нов и он има и добрих и рђавих страна, али добрих за цело више. Време ће показати, колике ће и какве ће коритти донети овај нов закон, а сада је рано да о томе изричемо свој суд. Шризнајући закону његове добре стране, не можемо да му овом приликом не додирлемо једну од оних рђавих страна, која чини големе сметње правом напретку основне школе.
По новом закону основна се школа дели на Вишу и Нижу. Нижу основну школу чине прва четири разреда, а Вишу остала два. У закону је остала она стара непотпуност, и ако Хоћете лешше нелогичност, да један учитељ може радити у сва четири разреда
ниже оси. школе. Исто тако нелогично