Učitelj

493

ПРЕТПЛАТНИ ПОЗИВ НА ДЕЛО »0д НАРОДНОСТИ У ОПШТЕМ ВАСПИТАЊУ.“

Познато пам је свима, да је код нас од неког времена у велико завладала, тако рећи нека манија за туђинштином. (Ово се највише види у налпој просвети. Што се шаљу наши младићи у стране државе, поради изучавања разних наука, о томе се нема шта рећи; јер је то добро и корисно, почем ми немамо у нашој земљи виших завода за разне науке. Но што ти млади људи, као и они, који се нарочито шаљу не поради изучавања каквих наука, но поради изучавања туђинских система васпитања, — кад се од туда поврате, настану свим силама, да те туђинске системе у наше школе унесу и уведу. (О томе имамо много да говоримо, и не само да кажемо, но и да докажемо, да је то сасвим погрешно и неупутно; по томе, што се никаква туђинска система васпитања, па ма она била најизврснија, никако не може код другог народа утврдити. То ли она трула и болесна система, коју су сами они чија је, као такву карактерисали, и гледају да је се и они сами што пре отресу и курталишу; и коју баш ми тако рећи жмурећки трчимо да је обема рукама у наше школе унесемо и уведемо. А то ништа друго не значи, но да у силу Бога хоћемо туђу отровну бодест у наш народни здрави организам да унесемо, па доцније да га лечимо, пошто изнемогне и малакше. Усљед тога, ја сам по чувеном руском педагогу Константину Ушинском, написао дело год горњим насловом, у коме се против те маније за туђинштинам у народном васпитању устаје и говори. Сем пространог приступа садржина је његова ово

Део Г,

Општи исторички основи европског васпитања. Део ПЏ. Карактерне црте ђерманског општег васпитања. Део ШП. Опште васпштање у Енглеској. Део ТУ. Опште васпштање у Француској и две три речи о Методи Жакото.

Део У.

Опште образовање у Северо-Американским Савезним државама,