Učitelj

522

само један разред друкчије је, али како је онима, који раде у три и четири разреда Колико ли њима треба више труда, да уложе, те да постигну оно, што је се изгубило чекајући ДОК се сва деца скупе '

У Методици стоји, да треба сваки наставник, још у почетку школске године, да направи план и распоред ва целу годину, и да одреди колико ће из ког предмета: на дан, недељно и месечно прећи. ·

Ово се и учини,:ги мора више да запне сваког дана, да постигне оно, што је одредио за онај дан ' Израчунајте, колико је часова изгубљено за годину дана, кад се сваког дана нај"мање по '|, часа изгуби!

Да је само ова сметња ни речи не бисмо рекли, али кад помислимо шта их је, морамо да и о овој говоримо.

У основној школи није као у гимназији. Кад професор уђе на час он види, који нису дошли, забележи им изостанке па одма предаје, па макар ни пола не било. Њега се не тиче што 'му сви ученици нису редовно слушали предавања. Он не полаже испит сваке године пред ревизором као учитељ па, не мора да чека да му се сви скупе. Професор предаје редовно сваког часа, колико је за који одредио, да сврши у своје време што му је програмом одређено. Кад нас напротив, ако нису сви ученици редовно слушали сва предавања, познају се на испиту. Ревизор нама прописује у штету. Ми губимо, · Бадава је што ми наводимо сидества примера и случајева у одбрану, који су спречавали у раду. Он опет окрњи мало оцену. Вели, треба сви добро да знаду, ит, Д.

да ово доцне долажење ђака, у јутру у школу, нису криви ни родитељи ђачки нити пак ђаци, — већ удаљеност њихових кућа од школе. Имамо ми ђака који свако јутро и вече путују по сат, сат и по, и два сата по оваком мразу. Како им је%! Кад дођу у школу, они се пола укочили. Треба им по '|, часа докле се огреју, па тек после да раде. У вече кад пођу вући они онако угрејани из топле собе у наглу ладноћу. Шта вели на ово наука о чувању здрављаг Она вели болести су отворена врата !

Неко ће рећи: па што не ноћевају у школи

Занста еваки има право овако да рекне. Јест, и ја сам за то, да ђаци ноћевају у школском стану. овако као до сада. Питање је какви су садањи станови ђачки — Колики су и чиме су снабдевени“ — Одговарају ли хигијенским правилима % Зађите те погледајте, па ћете се уверити сами.

Где је мали број ђака, могу да поднесу за нужду и овакви станови као и до сада. Али као што је код нас преко 100 ученика, како ће и где ће да ноћевају Зими би било и преко 30 — 50 који би ноћевали.

_ Имамо ми ђака, који и лети и зими ноћевају у школи; јер им је школа далеко од кућа по 3 и 4 сата.

Ни једна школа нема више локала за ноћевање ђака, но по један. Ова је соба толика да у њој не треба ви ше да ноћева него највише до 15 ученика. Где ће остали И они морају у истој соби ноћивати. У тој истој соби треба и школски служитељ да ноћева. да што, лако је погодити. — Да пази

Али не