Učitelj

230

основним школама, као и све мислио потребним изменама и- реформама, предавати јавности, како би се истина што боље расветлела, а оно што је корисно боље познало и доказало.

2. На другом месту треба да изложите све што имате да приметите о спреми наставника, са стране научне и стручне, јер -- као што је познато | — метода предавања и успех постигнут у настави у најтешњој је вези с општом и стручном спремом наставника. По себи се разуме, да све што у том погледу имаднете да приметите треба да је изложено објективно, без лози-. вања на месне прилике нм које се шта односи, без преувеличавања и једино у тој намери да се ономе што је на свом месту ода достојно признање и поштовање а оно што је штетно и несувремено истакне у правој светлости, како би се сваком злу лека нашло. И ту овом погледу неће бити на одмет никакве ваше примедбе, ако их будете удевили у духу коме је дато израза у претходним врстама, имајући и овде на уму да истина, исказана верно и савесно, доноси сама собом да се што пре нађе истинске помоћи сваком недугу од којег школа пати.

8. Нема сумње да ћете, поводом најновијих наставних планова и програма, имати и да кажете што уопште и о учебницима чколским, и то како оним који су сад у употреби, тако и оним које би требало још завести. И овде се примедбе ваше имају кретати у границама потребне објективности. — У свези с овим биће вам згодно да ка-

жете што и уопште и у појединостима | и о учиљима која се данас налазе у |

употреби школској, као и оним која би истом требало набавити или прописати за потребу успешнијег предавања овог или оног наставног предмета. — Најпосле, и питање о књижницама школсвим, које се баш сада претреса у министарству, пошто је проучено од стране Главног Просветног Савета, не треба, да изостане у општем низу ваших примедаба, како би се с једне стране сазнало право садашње стање школа у том погледу, а е друге стране увидело, шта управо смета што књижнице основних школа нису уређене као што треба.

Напоменуо сам вам каквим духом треба да су задахнуте све ваше примедбе, које се у овом делу вашег извештаја од вас ишту и очекују. Полсећајући вас још једном на ту околност, да ће све што у овој половини извештаја буде изложено предавати јавности, ако то уопште буде за јавност подесно, надам се да ћете ви и у том погледу одговорити очекивању које се на вас полаже, као и оном поверењу којим сте одликовани у овом важном послу, имајући на уму свеколике жртве које се чине како за напредак основне наставе у опште, тако и за савесно и

правично извршење надзора који се

предузимље редовно сваке године, а нарочито од времена откако је изишао закон о надзиравању школа и законо учитељским платама.

Ова друга половина извештаја треба, да се поднесе министарству најдаље до

31. Јула ове године, ако се оба посла.

не би могла у једно време извршити.

ПБр. 4779. 16. Маја 1885. у Београду. Министар просвете и црквених послова,

тев. А. Поповић,

и в————____--_—-

па АДА АЕ

МЕ а