Učitelj

учитељских зборова и договора“ и уједно је напоменуо и старање књаза њиовог о напретку и васпитању млађега нараштаја За тим је говорио „о позиву учитеља у школи и ван школе.“ О тим је и завршен његов говор, Исту седницу посетио је и министар просвете и он је учитељима (збору) говорио о „великом, тешком, узвешеном 10зиву и задатку учитеља народњег, васпитача подмлатка, признавајући да учитељи као васпитачи имају да се боре са грдним препонама. Напоменуо је и награду учитељску, рекао је да је мала, али је и обећао да ће је повисити. Ну тражи, да учитељи даду народу много више но до сада, јер се међу учитељима налазе и такви, који не одговарају позиву народног учитеља, и које ће, шта више, подврћи учитељским испитима. На закључку седнице министар је питао и сваки је учитељ исказао махне своје школе, Министар је о свакој засебно узео прибелешку и обећао све исправити и · довести у ред.

У трећој седници истакнуто је питање о »фонду учитељском“.

Питање је радо дочекано и о њему се водила, жива дебата. Сам министар просвете читао је члан по члан тих правила и после неких „важнијих и умесних примједаба“ изабрат је одбор од “ лица који ће измене и допуне учинити, иза тим поднети Његовоме Височанству, као утемељачу Фонда, на, одобрење. Основна цифра новаца тога, Фонда јесте 2000 Форината у злату, што је пре три године њихов књаз уложио. А поред тога као основ служиће и приход од „600 рала земље“ која се има образовати од исушенога улцињскога блата. Учитељи ће улагати још 299, своје плате Цељ Фонда је пенсија у немоћи и старости. Учитељи су имали свега 8 седница. ~

Друга новина у Црној Гори јесте о1варање „женског црногорског института“ за који су већ 8 Септ. прошле год. и правила, (или како га они крсте» устав“) изишла. Завод је основач „у Бога почившом Царицом Руском Маријом Алексанлдровном искључиво за ђецу Црногораца, стоји под

15

непосредним старатељством њезинога, Височанства Књагиње црногорске.“

„Дељ и задаћа института је да се у васпитаница укорењава благочашће, кротост и благонаравље; добре домаћице, мајке и способне учитељице“.

Институтом управља „комитет“, а уњ улазе: Ењагиња као председница, руски — резидент, управитељка и још једно лице које постави Кнез Управитељку именује руска Царица у договору са Кнегињом, а тако је и отпушта, Управитељка ништа не сме предузимати у заводу без решења, и одобрења Кнегиње.

У институт се примају 20 ученица и то 90 о трошку института, а 10 о свом.

Две сестре не могу бити примљене у један пут, но тек после 3 године. Свака, васпитаница мора: ступањем у институт најпре калемити на себе богиње, носити истоветно и истобојно одело (кафене боје хаљина, вунена, а прегача црне боје).

„Течај васпитања траје 6 година и дијели се на три одјељења: прво, друго и треће (практично) одјељење; у сваком одјељењу васпитанице остају двије године“.

У прво одељење може се примити свака

· девојчица, (Црногорка) која зна читати н

писати и бар прве молитве, писање и рачунање бројева до 100.

После другог одељења излазе ученице из завода сем оних, које зажеле и даље остати а одличног су успеха или које комитет због способности задржи и даље. И онда уче (у трећем оделењу) газдинство, женски ручни рад, надзор над децом и домаћи рад.

„ПШрдмети учења јесу: Закон Божи ; Језици : Српски, Руски и Француски: Историја ; Географија; Рачуница; Црквено музикално пјевање; Женски ручни рад, на име: Кројење и шивење пртенине, хаљина и свега осталога, што је потребито у домаћему животу, раздична плетива, везови и шивење на машини“.

После шестогодишњег учења са добрим успехом министар народне просвете даје

: · дипломе о способности пи поставља их за звишеним покровитељством Царице и под.

учитељице у народним школама.