Učitelj

192

јеној Ако нареди ревизију, онда је питање за кога, и како ' Како ће да изда упутство надзорницима и да обухвати све прилике у којима су се школе налазиле % Не би ли за сваку трећу школу требало дати надзорнику засебно упутство, кад, према ономе што смо већ изложили, веома је мален број школа, и школских раденика, који су радили бар приближно у једнаким приликама Па баш и кад би се успело у томе да се нађе основа на којој би се израдило упутство за надзорнике, питање је у какви би положај били доведени сами надзорници“ Шта би радио надзорник у школама, које су свој рад прекинуле готово у почетку школске године и наставиле га у месецу марту или априлу: По чему ће да се управља при оцењивању успеха, да ли по самоме успеху, или по личности и способности учитељевој и околностима, у којима се школа налазила! Ако се управља по успеху, онда он не може бити њиме задовољан, јер је и највреднијем и најспособнијем учитељу немо" гуће да за неколико месеци постигне повољан успех. Ако се пак управља по ономе другоме, и ако учитељу забележи довољну оцену и без довољног успеха, онда на што таква. ревизија ' Она је у таквом случају штетна од сваке руке. Штетна је за то, што ве троши узалуд новац, јер одена се не даје према постигнутом успеху, већ на личност учитељеву и на његове раније оцене. На многим местима могло би се десити, да надзорник не схвати добро све тегобе, с којима се наставник у раду, за време ванредних прилика, борио, и да му с тога забележи оцену, која не одговара ни његовој способности ни његовој вред-

ноћи у раду. У таквом опет случају десила би се неправда, коју после не би било могуће исправити. Трећи случај могао би бити тај, да учитељ није радио ни цуна три месеца, а по уобичајеној пракси он има права да не прими оцену. Таквих случајева био би приличан број. Да ли би било право да такви наставници остану без оцене и да им пропадне година, кад рад у школи није прекинут њиховом кривицом '

_ Од прилике овакве мисли морале су занимати и људе у централној просветној управи, кад је настало време, да се изврши пропис 8 члана закона 0 основним школама. Мора се признати, да није било баш лако наћи начин, како да се не окрњи законска, Формалност и да се у исто време очувају интереси толиких школских радника, којима од надзорничких оцена зависи материјални напредак. Па ипак г. министар просвете, по нашем мишљењу, а с обзиром на све оне прилике у којима су се школе налазиле ове године, успео је да нађе начин како ће у неколико бити испуњена Формалност члана 6 закона о учитељским платама и остати неповређени интереси школских раденика. Ево какав је тај начин.

Г. Министар просвете издао је распис у коме се наређује следеће.

1. Да се свакоме учитељу п учитељици и за ову годину забележи онаква оцена, какву буде добио до године.

2 Да онима, којима ове године до-

Слави рок класне повишице остаје на

вољу, да изјаве најдаље до краја месеца Јуна: хоће ли да се користе прошлогодишњом оценом и за ову годину.