Učitelj

да поделим 12 дуката на 6 гомила за 6 вепрова, па што падне (дође) на једну гомилу, толико дође 1 вепар. Сад то све треба на табли написати па израчунати. Треба прво писати 12 дуБ. т. ј. оно што се дели па „да се подели“, Али то се не пише словима, него и за то има један зна а то је овај : (2 тачке једна испод друге) па онда 6 тј. написати на колико се дели. Кад се пиши оваки рачуни онда се овај знак чита „подељено“, или „да се подели“, а кад се рачунају онда се чита „у.“ Само нетреба. казати 6 у 12 иде, него боље је казати „налази се,')“ А докле деца то добро не схвате могу се у томе руководити овањим патањем: колико пута по 6 налази се (или има) у 12, — па ће се прије добити одговор.

Шта треба да радимо с ових 12 дуката, па да израчунамо пошто је један вепарр Треба да се поделе на 6 гомила. За то што се у овом рачуну нешто дели 3066 се овај рачун дељење.

Сваку ову врсту рачукања треба добро утврдити оваким (или овом подобним) начином, па. прећи ва други. Кад се сврше све врсте, онда треба питати оне ђаке _ с места — из узрока код сабирања казаних — је ли добро написан овај рачун; како се чита овај знак; у ком се рачуну

ставља овај знак _ Тек кад се све ово сврши, онда ваља казати да се у сабирању, одузимању и

множењу двоцитрених бројева прво саби-

ои ви

рају, или одузимају, или множе јединице па десетице, а у делењу да се прво деле десетице; а још после свега тога ваља објаснити оно позајмљивање код одузимања. А ако коме од наставника допушта, време, може још доцније објаснити деци за што се баш јединице трво сабирају, одузимају # множе, као и зашто се прво десетице деле. То треба објаснити овако: јединице се сабирају и множе прво за 10, што треба да се из оних бројева што се рачунају (а то је збир и производ) само јединице напишу а десетице да се додају десетицама. Одмах иза овога сљедствено следује и “то објашњење, за што бала да

"св пишу јединице а десетице одвајају: што се не ради обратно, т.ј. да се десетице.

пишу а јединице одвајају. То се тако ради због тога, што су се јединице сабирале или множиле па само и њих треба писати, а још и за то, што се морају додавати

"десетице десетицама, а не могу се дода-

вати јединице десетицама.

Код делења прво се деле десетице за то, што се не би могле поделити јединице које су мање од делитеља“) и што би од десетица (кад се деле после), ако су мање од делитеља, по деоби претворене у јединице, имао остатак у јединицама и туи у оним неподељеним датим јединицама. Ово је тешко објаснити, с тога се ово може пробати тек у 1 или ТУ раз. и то је најбоље учинити примерима.

(ПРОДУЖИЋЕ СЕ.)

Б Е ЛЕШ Е

(веучилиште у Србији. Народ, који је | у својој земљи. Нека је просвета у

чувен са своје дуге борбе са Турцима; народ, чија је шака људи извојевала краљевину; народ, чија песма служи на углед толиким народима; народ, који треба да _ буде стожер на балканском полуострву спрема земљишта за отварање свеучилишта

1) Овака операција није логична. Види «Рачунск рациј Ј унску

Ред.

операцију делења» у 5 бр. «Учитељ»-а.

неком народу ма на ком ступњу, нека има својих правих научара, нека ма и све сиде употреби на ширење просвете, нека му јен народ ма колико просвећен — опет га образовани људи не рачунају у образовани

европски народ. Држава без свог свеучилишта сматра се да је на врло ниском

у Не мора то свагда бити нити је то узрок. Ред

4