Učitelj

учитељског удружењл, и зраци од ове зграде, расветлиће српску мисао по свима српским земљама, пробудиће преко

школе и омладине српску идеју где год |

"(Срби живе, и постаће један најдрагоценији камен у круни Његовог Величанства !

А сад вам желим срећан рад !

опасан

СТВАРО БУКВАРУ

Кад су слова узета истим редом, онда је и материјал за читање исти. О,ане. Ту сам ја „новачио.“ Ту су референти нашли тушта и тама реченица „из којих ће деца да науче само брбљати“.... „Лета тиште тесто, а син носи сено“.... Сунце м месец сјаје на небу те људи тоде на земљи“.... „Једног јутра ми поранисмо рано, пре зоре, и одосмо у гору ; роса беше као море; скочи срна иза грма “ отрча грог гору; ми потрчасмо за њом, али један рече: грежота

је да је убијете! у том загрме и близу |

нас пуче гром, а ми окренемо натраг... итд.“ (0, страшних реченица, људи! Из њих ће деца научити „само брбљати 1“...

Да признамо за часак да су ове реченице мало и понезгодне по склопу своме. Али читгоци, којима је позната, система по којој је рађен нови Буквар, внаће, да је то неизбежно онде, где је ограничен број реч и слбва. Зар су и у данашњем Буквару згодне речи на првим листовима „сос“, „ос“, „ана“ (С малим словом испрва), итд! Али то мора да буде. Кад се изуче сва слова; кад се имадну у власти и на расположењу све речи, онда, господо, гајите стилистику, а дотле, молим вас, поштујте генезу и вежбајте логику, везујући поједине гласове у што више речи и речи у што више реченица, а рече-

нице колико је више могуће у каке веће целине. А најпосле, ако гл. референти по својим друкчијим назорима не пристају на ово, зар није било лакше #20ставити из мога Буквара ово неколико реченица, него по г. Чутуриловом Буквару правити читав дармар и сводити га од “—8 штампаних табака на 4'') Али... гле, ја све заборављам ... ама од куд ових реченица, кад сам ја узео слова истим редом“ '!..

„Тод грађе за шчитавање нема постушности“.... Још једно зудо! Код једне системе, где се од изучена два слова граде одма речи, које могу, од изучена три слова опет све речи које су могућне од њих, од изучена четири слова опет све речи, које могу од њих да се саставе, а од ових речи кака реченица , ако може, и тако даље, и код таке системе да може немати поступности ! Одиста чудновато. Нек се рекне само, а рефенти су за Бога неодговорни; па после, то нико неће знати; а што ће он знати, и што ће се он

љутити, то не мари ништа; то мин

1) С приватне стране чујем, да је г. Чутурилов Буквар изнео цет табака у штампи. Како ће со ово сложити с расписом, у коме је речено «највише четири 2» Друго је питање: да ли се овај сав материјал може савладати С малом децом за један течај, кад се · и пре опажала велика тегоба у томе, кад је стари

~

Буквар износио само 5 и по табакаг Но ово спо-

мињемо само узгред.