Učitelj

- 234 –

бају или не требају учебници у основним школама и навео је све разлоге за и против учесника. Господо, још друго нешто стоји да се учебници не избаце. Узмите на ум 4 разреда и још по врх тога 2 године продужне школе са којима има да св бори један наставник па ћете видети, да му вије могуће без учебника изаћи на крај. Све донде, док се реорганизација, школа не изврши, немогуће је избацити учебнике. Овде не мислим на Катихизис и Граматику који се кроз школу провлаче читавих 20 година, но на учебнике, који су написати према дечијем језику, да их деца могу разумети. У исто време када ово кажем ја сам привремено за учебнике и ја не подразумевам овде и оно старо „одавде — довде,“ не рачунам да наставник зада ученицима „одавде — довде“ па онда да оде кући или у башту да се прошета, а да остави све ученику. Ја сам привремено да се оставе учебници, док се реорганизација школа не изврши, а кад буде извршена, онда ћу бити противан.

Миташло Стевановић. (Чита спремљен говор). ~

Знање које ће се ученику саопштити треба да је потпуно у власти учитељевој Учитељ треба да влада предметом и да је непрекидан саобраћај његов са ђаком.

Саобраћај тај не може увек бити непо-

средан. Мора по неки пут да се у школу донесе саме ствари: биљхе, минерали, справе — учила. Спадају лим књиге у учила 2 — Само читанка и буквар, јер ми морамо децу да научимо читати и писати, а за тим да их читањем васпитавамо.

Џри учењу певања нужно је имати ин песмарицу; а поред учења певања песмарица је нужна, и то песмарица јуначких песама за крепљење у родољубљу; ове се песме могу употребити као и читанка уз историју народну.

Песмарицама би се постигло двоје:

1.) вежбала би се деца у читању, и то на лак начин, јер је сваком познато са

каквом вољом и слашћу деца читају јуначке народпе песме.

2) васпитавали би нашу омладину народски, уливали би им из малена дух патриотизма, који је у садашњости веома неопходан. Што се тиче читанака, оне треба да су тако богате разноврсном садржином и лаким стилом за децу, да поред њих и учитељева објашњавања, не би требало оделито предавати: природну историју, словенски језик, хришћанску науку, а за тим не би била нужна онолика опширност у предавању историје.

да наставу у рачуну ипак не би дозволио какав учебник за подељење школе. Ту учитељ треба да ради усмено. Али у неподељеним школама мора се одступити од тога правила, јер би у задавању задатка учитељ губио времена.

да наставу у српском језику такође не треба учебника. Из живога језика треба извести граматичке догме. У примерима из живота учи се језик.

Деци ће се омилити књига много боље добрим читанкама и народним песмаридама, него учебницима, — ако је то последњи разлог за учебнике.

Истина је и то, да за овакву наставу наставу без учебника треба учитељ непрестано и много да ради, а за тим треба да

"су учитељи спремни и стручњаци свога

посла Ако је пак са учитељским снагама у Србији тако хрђаво, да их више има неспособних него способних онда је зло. Онда значи, да се држава ни мало не брине за учитељско образовање. А где је то стање онда ту престаје сваки разговор, и онда ту невреде све школе и сва настава па имало учебника или не.

Неки од другова пристају да се избаце из основне школе књиге као прави учебници, а међутим зато су, да се уведу књиге, у којима ће бити чланчића и песмица из разних грана наука, које ве у оси. школи предају. Оваква садржина да се представи у што краћем а што равумљивијем облику. — Ја мислим да ово није нужно, јер овакве књижице нису ништа Аруго до читанке, а ија сам зато да треба имати добрих читанака у основи. школи.