Učitelj
| 258
а кад не научи из ње, онда бива злостављено. То није истина. Зависи много од учитеља оће ли употребити учебнике или не. Од учитеља зависи како ће да употреби тај учебник; његова способност то решава. Али има учитеља и таквих, који онај ма: теријал неђе да задаје свима ђацим ,а има их и који злостављају деду неронски и траже од њих да уче од речи до речи. Ја сам за то да се учебници избаце из школе, а да се онај материјал, што се има у једном разреду да предаје, изложи у кратким читанчицама ради лепшег изражавања мисли.
Што се тиче самих учитеља, ја мислим да треба да се надише једно упутство за то што има довољно неспремних учитеља.
Л. Ј. Обрадовић. (Чита спремљен говор).
Главни одбор поднео је скупштини на решење питање о учебницима у читавој дугачкој новинарској расправи. У тој расправи, у првим редовима може одмах да се позна, којим правцем утом питању нагиње одборово мишљење'). Овакав начин подношења предлога, мислим да је нова нека практика и нешто ориђинално, а ја сам бивао у многим скуповима разних удружења па тако што никад нисам видео. Све управе свију удружења. па и сама влада у скупштини, поднесе своје предлоге чисте, без мотивација и правца свога убеђења, а то као унутрањи део остављају, да пред скупштином бране своје предлоге. _ Међу тим овде је било друкше. Одбор је
овде прво очитао скупштини лекцију ду-
гачку па онда тражи да она усвоји то њетово мишљење. Изгледа да је одбор хтео овом својом расправом да агитује у корист свога убеђења. Разлози одборови дају се скров кратиковати, а на неким су местима и нетачни. У даљем свом говору наводи, да нема данас у школи онаквог грубог механизма, као што неки наводе. Томе се стало на пут од како свег. От. Д. Поповић ја-
1) А оно није било одборово мишљење, већ мишљења, која су пала на Пуч. скуп. па их гл. одб. само прибрао и изнео ради бољег продужења дебате. То је све казано у предлогу. !
Редакција. ~ ~
вио као поборник осн. наставе и од како је почео држати учитељске зборове по разним крајевима. Доцније томе је припомомогла и учитељска шк. са својим питомцима. За доказ тога позива се на извештаје ревизорске који тврде, да механизма у школи све већма нестаје. За доказ, да учебници нису никакво зло, наводи и то што их има по свима напредним земљама. Напослетку тражи да се учини предпоставка т. министру, те да се оси. школе снабдеју што бољим учебницима и да при изради истих буде поред професора и који од наших бољих учитеља. ·
Коста Петровић. У почетку имам да замерим на прекор г. Лазе, који вели да је главни одбор намерно хтео да наведе више разлога који говоре против учебника. Ако је главни одбор имао намеру да нас заведе ми му честитамо ако буде имао тодико умне моћи да заведе целу скупштину.
Посматрајући говоре г. предговорника и иначе дебату прошле скупштине налазим да има 3 разлога које могу навести против учебника: |) механизам. Веле да се
помоћу књиге доводи до механизма. Други
је разлог да се поред учебника олењи учитељ, а трећи је разлог да се убија дух и сам телесни састав код ученика. Ја сам против тога да дете научи из књиге од речи до речи без икаквих разумевања Учитељ пре но што зада деци из књиге, он треба да исприча и онда да упути дете на то, рецимо на историју, па да их пита шта има у оној причи коју им је он испричао а шта ли нема. На тај начин деца морају обратити пажњу на говор учитељев. Рецимо да имамо причу о Немањи. Треба тражити од деце да донесу задатак из онога што им је учитељ испричао и то као одговор на постављена питања: 1. Како је он са својом браћом ратовао, 2) како је ратовао с Грцима. 3) како је саставио све српске земље уједно и 4) како је оставио владу. Кад дете оде вући оно ће обратити пажњу на сва питања која је учитељ ставио и онда се неће моћи механизам увући.
Други разлог да ће се учебницима убити