Učitelj

и што их нисмо поставили на оне основице на којима школе морају бити, ако се жели да оне доносе плодове оном народу чије су.

У Србији данас постоји око 680 школа, и подељене су на ниже и више основне школе. Од виших основних школа тек ако има која десетина, а све остале су ниже са три или четири разреда. Сем ових школа у Србији, постоје још и продужне школе, којих има исто тако мало као и виших осн. школа.

Данашњим нашим основ. школама , као што вели сам „Закон о Основним Школама“, тлдавни је задатак: „да наставом и васпитањем шире пз народу основе знања, вере и нравствености и да спрема ученике за грађански живот и за учење у средњим школама,“

Да би боље појмили задатак оси. школа који је исказан у закону преставимо га овако : Задатак је основној школи : 1. Васпитање духа (знање). 2. Васпитање срца (вера и нравственост) и 3. Васпитање у погледу рада (грађански живот). У нижим основним школама заступљена је прва и _ друга врста васпитања (духа и срца) а у вишим и продужни школама, сем те две врсте васпитања, још и трећа, а то је васписање за рад.

Главни Одбор учит. удружења држи да ова три васпитања и јесу главни задатак основних школа и да се у томе погледу нема шта замерити нашим основним шкодама. Но Главни Одбор верује да наше основне школе не одговарају тим законским захтевима и да не дају оне плодове које би давале кад би биле постројене на основицама поменуте три врсте васпитања. — Летимични преглед наших школа разјасниће то боље.

1

НИЖЕ ОСНОВНЕ ШКОЛЕ Наше ниже основне школе имају четири разреда , од којих сваки траје годину свега 4 године. Ови разреди могу бити

подељени, а могу бити и комбиновани. Комбинације могу бити различне, а међ свима тим комбинацијама најтеже пада на свеколико васпитање она, када у четири разреда,ради један наставник.

Задатак је овим нижим основним школама васпитање у погледу срца (морално васпитање) и васпитање у погледу духа (интелектуално васпитање). Оба ова задатка у нашим основним школама врло мало се достижу. Томе има нише узрока. Да расмотримо те узроке прво у погледу моралног, а за тим у погледу интелектуалног васпитања.

а) Морално васпитање

Морално васпитање у школама постиже се: прво, добрим учитељима; друго, добро уређеним школама. — Главни Одбор мора да призна, да нашој држави недостаје и једно и друго; али овом приликом он ће своју пажњу обратити само на школу. Посматрајући данашње ниже основне школе и њихов утицај на морално васпитање, Гл. Одбор нашао је: 1. Да су ниже основне школе већином комбиноване, и 2. Да учитељима остаје врло мало времена за васпитну страну. И једно и друго данас врло јако смета да морално васпитање у нашим школама буде онако, као што треба да је. Јер кад један учитељ ради у два и три, а нарочито у четири разреда, онда је изгубљена свака нада на успех у морадном васпитању. Обрађивати 10 предмета, при-

_премати и Формирати наставни материјал

за 4 разреда, борити се са 50—80 па и више ђака — то је огромна тешкоћа, и ту се мора све завемарити само да би се што боље одговорило најглавнијем ревизорском захтеву, а то је успех у погледу знања. Главни одбор имајући ово у виду, изјављује пред учитељском скупштином, да моралном васпитању у нашим нижим основним школама смета:

1. Комбиновани разреди; и

2. Нагомиланост предмета.

Но Главни Одбор, обраћајући пажњу и на наше ниже основне школе, а тако исто