Učitelj

ХРИШЋАНСКА НАУНА У ОСНОВНОЈ шноли

(прилог ЗА РЕОРГАНИЗАЦИЈУ ОСН. ШКОЛЕ)

Међу предметима, који се данас уче |

у осн. школи, на првом месту обично стоји Хришћанска наука. Што се овај предмет обично ставља по програмима. и иначе на прво место, то није баш због тога, што се њему данас поклања највећа пажња, или што се рачуна као најглавнији предмет, него се то чини вште из неког „страхопоштовања.“ Кад су се прве школе код нас почеле отварати, у њима се Хришћанска наука и све што је црквено рачунало као главно. У школи се готово само том учило. Тако је и морало бити.

Прве школе постале су поред цркава, цревине потребе изазваде су коле, па су наравно прве школе морале на првом месту подмиривати црквине потребе. Што је цркви требало, то се само и учило; часловац и псалтир били су голема наука. Доцније се То мало по мало мењало. Почело се тражити да школа, подмирује и друге потребе, а не само црквине. Тако су се почели уводити у основну школу мало по мало и други предмети поред релитијских ствари. Но како је сад требало дати места и другим предметима поред Хришћанске науке, то се морало оно школско време мало по мало одузимати од Хришшћ. науке, и давати овом или оном

предмету. „руги су се предмети све

вшнпе и више ширили, а Хришћ. наука све више и више стешњавала. Тако се дошло до данашњег стања ствари, у коме Хришћанска наука само парадира на првом месту.

Тако је до сада било, а како ће од сад бити видећемо. Но према овоме како се до сад ова ствар развијала и по многом које чему другоме може се прилично нагађати шта мора бити у будућности. Зна се, дау целој васиони влада непрестано неко кретање, па сигурно и у развитку натпих школ: неће

овладати сад мртвило и вечито остати,

овако , како је. Но, ако се развијање наше основне школе продужи у истом правцу и истим начином , као што се до сада развијало, онда мину будућносети не видимо Хришћанску науку међу предметима основне школе. Хришћанска, се наука мора стешњавати у основној школи, даваће јој се све мање вредности, а одудимати јој све више времена и места у школи, па ће најпосле морати изаћи на шиљак, Ада ли Хриш-

ћанска наука заслужује да се овако

што чини с њом“ Ми ћемо у овом чланку покушати да изнесемо праву вредност овога предмета, ша ће се видети да ли он треба да остане у осн. школи овакав какав је, да ли му треба

дати више или мање места, или га треба

са свим избацити.

() потреби овога предмета у основној школи има два мишљења: богословско и педагошко. Богослови с једног тледишта доказују потребу овог предмета у свима школама, а педагози то исто доказују с другог гледишта ; али тек и једни и други слажу се у томе, да је овај предмет потребан и користан за

осн. школу. Осим ова два мишљења има

пе

а про

ера