Učitelj

99

а није налазио за нужно ни да трчи са, исправкама, кад се на Главни Одбор не бацају пикакве „оправдане сумње,“ „нетачности“ итд. По изјави се видело да Никетић нешто поклања удружењу,

"а поклоне ваљда нећемо одбијати исправкама. Оволико се износи ради истине члановима учитељстог удружења. Главни Одбор.

_—->_Ф—<=—

АНАТЕМА НА УЧЕБНИНЕ

У осмовмој школи

Од Жив. Живановића, професора

(СВРШЕТАК).

Хоћете ли наставу без учебника ' Лепо! И ја знам да у њој нађем добре стране, Па и шта је онај усмени део наставе но слободна настава пре учеб-

ника ' Можда бих ја још боље бранио“

и ту страну. Али настава без учебника, (буквално и дословично!) захтева и друго нешто: неограничено располагање временом, без одговорности. Русо — кога ја у многоме ценим као човека искрена, по том као поштена — вели, да његов Емил и у својој 12 години не мора имати књигу учебника. Потписујем ! Коме даје рачуна Русо о његовом Емилу. Ником ! Он чак захтева да му је ђак здрав и богат. А ми% Ми, по закону у дванајестој години, имамо већ целу основну школу на леђима! И то какву основну школу: ошпирну, детаљну, са два испита на годину, са 2, 8, 4, разреда Под једним кровом, са једним учитељем. А, то ће нешто рећи. И кад је мој противник хватао тату за гуњ да му о слави пева „опет ту песму“ — „пошто ју је заборавио“ — то Ке он дозволити да свака моле једра лекција у Ш. ТУ. У и УГ. разреду наше основне школе цма више разнолики трестава које треба запамтити — добро запамтити! — но

што има песма о Болан Дојчину. У8мите сад млоштво предмета, у сваком предмету лекција позитивних престава — и доћићете до лепог уверења. Уз то се сетите оних мученика који немају кад да „парадирају“ са једним разредом, но са више, И кад би даровити гуслар изгудио 100 песама госи, писцу У:в па одмах захтевао да му он то на ново каже — желели би да чујемо тај ђенијални одговор. А лекције основних школа дуже су и теже и од 100 песама. Дакле, шта сљедује“ Оледује то, да учитељ није гуслар, који ће од славе до славе да „гуди,“ но да је учитељ ч0век, уз то без бакарних груди, који мора — ићи — даље! Оставимо се, дакле измајсторисаних успеха. Истина, тврдило се да су и старе методе давале „лажне измајсторисане“ успехе — али то се исто може тврдити и о овој другој крајности свеопште неодговорности. — Још даље имам да кажем и то, да је Коменски у 16 години тек пошао у школу. Срећан човек! Анализирајте пак живот данашњег једног момчића до 16-те и 20-те године. Ово га чека; од 6—10 у нижој основној школи; од 10—12 у вишој. Од 12—15 шегрт 7.