Učitelj

243

ТУ. Учитељ (или УЧИТЕЉКА)

Овај део закона није од мање важности од осталих делова , које смо до сада прегледали. Шта више, дубље и шире у ствар гледајући, овај је део закона понајважнији. Он говори о 2чичељу, он говори о ономе, који школи даје живот, који уноси у њу дух животворни, који је извор свега добра, које школа може дати деци, од кога зависи умни, а у многоме и физички, напредак деце, који је светило што осветљава сваки кутић дечије душе и дечијега ума, који је огледало правде, поштења , тачности и свих других врдина, које се данас истичу у Етици као потреба у људском друштву. Све ово у главноме може бити са, учитељем и обратно ! И онда тешко школи, тешко деци, тешко месту, у које се постави неспреман, неуредан и неваспиштан учитељ! Озидајте школску зграду као највећу палату, по свима хигијенским и педагошким захтевима, снабдејте ју са свима училима, доведите у њу најода_ бранију децу, а поставите само учитеља

неспремнога, учитеља нераднога, неуреднога ит. д., све вам оно друго не вреди ни пребијене паре. Мртва школска палата ћутаће, учила ће стајати, деца ће умно бити уназађивана. То вам је неизбежан резултат.

Запитајмо се сада, колико нас је закон о основним школама осигурао са добрим и стремним учитељима Ако погледамо нато, са каквом су се спремом у учитељску службу примали људи пре новог закона, онда можемо бити потпуно задовољни са оним, што нам закон гарантује. Али ако се запитамо; је ли довољно ово што нам закон га-

рантује, па да можемо имати доиста добро спремљене и ваљане учитеље, онда већ не можемо бити задовољни.

Члан 48. закона о основ. школама. оглашава за способне и спремне кандитаткиње учитељске све ученице, које сврше Вишу „Кенску школу и положе учитељски испит.

Па какав је завод та Виша Женска школа % Је ли то завод, који даје стручну спрему ученицама, које хоће да буду учитељице! Није. Погледајмо са колико се часова недељно предаје педагошка група предмета, и што је још главније расмотримо: како се ти предмети предају, (но о томе други пути на другом месту) па ћемо се уверити, да то није стручна школа. Па да то није завод, у коме се спремају добре домаћице, будуће матере 8 Ах, драги читатељи ! на то наша Виша ћенска, школа и не личи, као што сви знате, а знаду о томе и кројачи и праље и слушкиње итд. Е па шта је онда В. Женска школа — Ја лепо молим да, будем поштеђен од одговора на ово питење, јер... . јер знате шта! Отегнуће се одговор на дугачко, па ће нам затрпати главну ствар. Причекајмо мало, имаћемо кад товорити и више. У главноме смо сад казали за што нисмо задовољни са кандидаткињама, које нам даје Виша енска школа, а којима се законом признаје стручна спрема. По

нашем разумевању Виша Женска школа, оваква каква је сада, није ништа, друго него непотпуна женска гимназија. Оно мало, што се у овоме заводу учи из педагошњих предмета, тако је ништавно, да не вреди на овоме месту трошити речи (а другом приликом и на

другом месту рећи ћемо коју, ба). 16%